Dag 3, Manilla

5 februari 2019 - Makati, Filipijnen

Begraafplaats

Na een prima nachtrust en een heerlijk ontbijt kwam Dean onze chauffeur voor vandaag om oppikken om ons door Manilla te rijden. Het is hier Chinees Nieuwjaar, wat inhoud dat veel mensen vrij zijn en het rustig is op de weg. Daar dacht ik anders over, jeetje wat een drukte!!! Overal auto's scooters en zelfs fietsen waar je maar kijkt... 🚘🚲🚐🛵

We starten de dag bij het Rizal Park, aan de boulevard bij de haven. Een enorm cruiseschip lag hier voor anker🛳️. Hier staat een monument om de geëxecuteerde nationalist Joze Rizal te herdenken. Selfiestick genoeg😊

Daarna zijn we doorgereden naar intramuros, Oud Manilla. Hier hebben we de kerk San Augustin bezocht... Ik mocht er eerst niet in want m'n broek was te kort. Oeps... Zoekend naar Dean en de auto, want daar was m'n sjaal. Die eenmaal omgeslagen mocht ik er in. Erg indrukwekkend om van binnen te zien

Maar het indrukwekkendste kwam nog. De sloppenwijk Tondo... We kunnen er niet in maar zijn er langs gereden. Zo heb ik een glimp op kunnen vangen van de leefomstandigheden... Erbarmelijk!! Je kunt het je niet voorstellen! Er stond een oude dame met een wagen langs de weg. Ik heb haar 15 pesos gegeven, daar kan ze een halve kilo rijst van kopen, en een foto gemaakt. Wij verwende westerlingen kunnen ons er niets bij voorstellen. Deze mensen hebben het recht om te klagen, en ze zijn tevreden met wat ze hebben...

Daarna zijn we bij de MAC ff wat gaan drinken en eten. Te kust en te keur net zoals burgerking, KFC.

Toen op naar Bang bang. Een straat waar je medische artikelen kunt kopen. Bedden, univormen, saturatie meters, bloeddrukmeters, pincetten, klemmen, oh Jah en pindakaas en een chocolade fondue om niet te vergeten... Tja je weet maar nooit waar het handig voor kan zijn!! Bijzonder een straat waar iedere gek medische artikelen kan kopen..

Truus haar persoonlijke leverancier is een dame genaamt Monett. Ergens in een klein winkeltje verkoopt. Zijn allerlei medische artikelen meestal vanuit een boek. Ik heb haar opslagplaatsen mogen zien. Ergens boven in een gebouw waar allemaal appartementen zitten. En mensen wonen. Daarnaast ben ik bij haar privé vertrek geweest boven de winkel. Serieus 1 kamertje met een bed. De keuken zit achter in de winkel waar ook de tv staat. Mega klein en. Compact waar ze leeft met haar man en 2 dochters. De trap naar boven staat volgepakt. Met voorraad van de winkel, je kunt er amper langs naar boven lopen. Enorm lieve behulpzame vrouw. En enorm gek met Truus.

Truus en haar leverancier

Daarna zijn we in Quiapo onder de brug door gereden waar mensen weer onder erbarmelijke omstandigheden souvenirs maken die ze verkopen voor een prikkie. Die vervolgens via meerdere leveranciers meerdere keren over de kop gaan. Je blijft je verbazen! 🙃

Truus wilde graag even een bloemetje op de begraafplaats in Marikina zetten waar de urn van Jo en zijn broer staan. Ongelovelijk groot. Sommige mensen bouwen een huis om hun graf🙄...

Begraafplaats

Na deze stop zijn we geld gaan wisselen en ik heb gelijk gekeken of ik met mijn pas geld kon pinnen. Jaaah gelukt... Ik kan er even mee door🤑

Op de terug weg naar het hotel in de auto belde Zeny. Het aanspreek punt voor Truus hier in de provincie Quezon. Haar heel even gesproken, Lieve dame! Morgen ga ik haar zien. 4.30pm vertrekken we ri Lopez. Dus vroeg m'n bedje uit.

Maar wat ik nog moest doen is een simkaart kopen. Dus bij de 7eleven een kaart kopen voor 50 pessos (€1,-😂). De beveiligings meneer (die hebben ze hier in bijna elke shop) heeft me geholpen. Via zijn account op zijn telefoon hebben we er onbeperkt internet op gezet voor 3 dagen voor nog eens 50 pessos... Je lach je dood. Nu heb ik zelf. Een account om het te verlengen of zoiets.. Naja ik vraag het over een dag of 2 wel aan de mensen in het ziekenhuis of ze me kunnen helpen. Iedereen is zo behulpzaam! Ook daar kunnen wij westerlingen nog wat van leren. Echoisme is hier ver te zoeken.

Nu hapje eten en vroeg naar bed. Was best indrukwekkend en ben moe. Daarnaast gaat 3.30pm lokale tijd de wekker. Jullie gaan weer van me horen. Voor nu ben ik er klaar mee

Vergeet niet de foto's te checken 😊

Toedeledoki 😘💋

1. Melissa:
    Hey meis,

Zit lekker te genieten van je mooie, zonnige foto's. Vooral aangezien het hier buiten grijs en grauw is. En fijn dat het gelukt is met de telefoonkaart!
  2. Nadja:
    5 februari 2019
    Wauw wat een indrukken allemaal.
    En dat op de 1ste dag al.
    Xxx
  3. Suus:
    Hej hoi,
    Jeetje snap dat het heel indrukwekkend is allemaal. Het zien van de foto's en jou verhaal maakt het al indrukwekkend, laat staan als je het met eigen ogen allemaal ziet. Lijkt me mooi om dat dan met eigen ogen eens te zien. Fijn dat je nu een account en internet hebt. Truste voor nu en succes vandaag/morgen...
  4. Joyce:
    5 februari 2019
    Zo te lezen ben je al een beetje gewend aant raken aan je voorlopige home-away-from-home. Spannend allemaal en enorm indrukwekkend!
    Dikke knuffels vanuit het druilerige NL - xoxo-
  5. Jmw:
    5 februari 2019
    Hai hai je bent druk zie ik ,maar mevrouw truus ken ik wel uit heeten ,ze verzameld spul ,goederen enz om daar rond te delen ,jammer dat haar man er niet meer is ,nog veel plezier en pas goed op je zelf dikke knuff
  6. Sannie:
    5 februari 2019
    Gaaf Daf. En ja, Sim kaart, onmisbaar, maakt de afstand een stuk kleiner.
    Succes! Sannie
  7. Jeannette:
    5 februari 2019
    Wow, Daffie, wat een andere wereld! Indrukwekkend om te lezen, en te zien.
    Geniet van alles!
  8. Myrthe:
    5 februari 2019
    Fijn om te lezen dat alles goed gaat en op rolletjes loopt voor ze ver. Mooie foto's geschoten en erg indrukwekkend! Lekker slapen voor zo en tot de volgende post :-)

Kus
  9. Michel:
    5 februari 2019
    Hé dappere Daf, gaaf je verhaal te lezen...wat je zegt een andere wereld waar misschien wel minder geklaagd wordt als bij ons.
    Ben benieuwd naar het vervolg. Hou je haaks en probeer ook een beetje te genieten! Liefs!
  10. Annie:
    5 februari 2019
    Mooi verhaal en fijn dat het goed gaat en mooie foto’s slaap lekker😘😘
  11. Pa:
    5 februari 2019
    Indrukwekkend en leuk verhaal geniet er van
  12. Jolien:
    5 februari 2019
    Jeetje wat een indrukken en dat zo aan het begin van je reis. Geniet ervan meis!
  13. Marjo:
    5 februari 2019
    Wat een indrukwekkend verhaal zeg! En dat is nog maar het begin!
  14. Heske:
    5 februari 2019
    Wat een avontuur Daffie! Heerlijk om te lezen.
  15. Luus:
    11 februari 2019
    Wow daf, indrukwekkend!
    Super dat je dit avontuur aan gaat! 😘