Easy riders en ♀️❤️♂️🥴🙄

8 april 2019 - Hoi An, Vietnam

Hallootjes allemaal daar is ze weer met nieuwe avonturen... Mijn leven is iig nooit saai daar ben ik al wel achter... Have fun met lezen😊

Na m'n trein rit van Ging Hoi naar Dong Hà van 1, 5 uur werd ik opgepikt op 't station door m'n easy rider Tue (spreekt uit als two) Meneertje van begin 50 en een kop kleiner bijna dan ik😂.

Met Tue

Moest wel ff aan z'n rijstijl wennen. Gas geven afremmen, gasgeven, afremmen. Maar naar een half uurtje had ik het een beetje door. Soms flitste de gedachten van mij als filet Americian over de weg door m'n hoofd. Zat ik in m'n korte broekje en 't shirt. Als we toch onderuit zouden gaan... Niet dat een spijkerbroek dat tegen zou houden.. Naja maar niet teveel over nadenken... Max 80km per uur gingen we maar😳... Dat zeg k, filet americian...
We stopten eerst bij een militaire begraafplaats. Net als in Nederland is ook hier alles symmetrisch. Graven met en zonder namen. Grote graven waar meerdere mensen in liggen die gezamenlijk waren omgekomen bij een bomaanslag of iets dergelijks... Na deze stop door naar de DMZ (demilitarized zone) bij de Ben Hai rivier die de grens was tussen noord en zuid Vietnam. Het gebied dat in de oorlog Compleet Plat gebombardeerd is door de Amerikanen met bijna 700.000 bommen. Erg indrukwekkend om die foto's te zien... Er was echt niets van over... Vreselijk!! Vanuit daar richting de Vihn Moc tunnels. Daar waar de locale bevolking een heel netwerk aan tunnels hebben gegraven om de bombardementen te kunnen ontduiken. De Tunnels hadden 3 levels eerste: 12m tweede: 15m derde: 23m. Inclusief een keuken, toilet en verblijven waar families konden schuilen. Een heel ondergrond dorp. Op een gegeven moment werd k toch een beetje claustrofobisch hoor. Loop je daar door die donkere smalle lage tunneltje 23 meter onder de grond... Brrr.... Maar ik heb het gedaan en ben er geweest... Heel bijzonder😊. Ik vroeg aan Tue of hij ook een hekel had aan de Amerikanen. Hij vertelde dat hij tijdens de oorlog maar 1x een Amerikaanse soldaat heeft gezien. Die was neergestort met z'n vliegtuig en al dood. Dus nee, zijn vader daarentegen voelde nog wel steeds veel wrok tegen de Amerikanen.
Hij vertelde me dat hij als 10 jarig jochie met z'n vriendje buitenaf aan 't spelen was toen ze een niet ontplofte bom vonden💣. Speels als ze waren hebben ze er op gereden alsof 't een motor was. Totdat iemand hen en de bom ontdekte en ze er als de sodemieter weg hebben gehaald. 2 uur laten is de bom alsnog ontploft... 😳

Vinh Moc tunnel

Na dit heftige gedeelte was 't tijd voor een stukje toeren, langs 't strand en over het platte land. Eenmaal aangekomen in m'n hostel was ik best wel een beetje ontdaan van alle verhalen. Ff lekker gedouched en een hapje gegeten met Paul en Iris die ook in Hue zaten. En een drankje in de skybar... Pinacolada😍

Sky Bar met Iris en Paul

De volgende dag had ik een dagje om Hue te ontdekken en ben ik, na het ontbijt van een pannekoek die zo taai was als leer😝, eens rustig richting het Royal Palace gelopen. Onderweg ben k volgens mij wel 100x gevraagd of ik geen motor bike wilde en of ze me niet rond hoefden te rijden. Soms ietwat opdringerig... De eerste 3 x blijf ik vriendelijk. De 4/7 X al iets minder en op een gegeven moment was ik klaar mee..!! Laat me met rust!! Grrr...
Het was best warm en benauw dus ik heb 't rustig aan gedaan. 2 x gestopt om een drankje te doen. En rond 11u was ik dan eindelijk aangekomen bij 't paleis. Je kon een kaartje kopen met of zonder gids. Zonder, Ik heb lekker op m'n dooie gemakkie dan inmens complex rondgewandeld... Na 2 uur was ik er klaar mee, en had ik nog niet alles gehad. Allemaal tempels, tuinen, huizen en onderkomen van verschillende koningen en koninginnen. Die lui lieten 't breed hangen!!

Stage of the Flag

Op naar Noos, een tentje waar ze tosti' 's hebben, een tip van Iris. Daar had ik wel zin in!! En oh wat was die tosti met tonijn kaas en ui lekker😍😍. Met een volle buik ben ik langzaam begonnen aan de wandeling terug. Onderweg kwam er weer een mannetje op de motor aan met de vraag of ie me niet ergens heen hoefde te brengen, waarop m'n antwoord kort maar krachtig was: nee!! Toen stopte hij en vroeg me of ik geen marihuana wilde kopen... Stom verbaasd dat ik was viel ik stil. Pardon... Ben je gvd niet goed wijs mafkees donder op! Ik denk niet dat ie me verstaan heeft, maar m'n gezichtsuitdrukkingen zei blijkbaar genoeg want hij wist niet hoe snel ie er vandoor moest gaan. 🤣 Dat was de eerste x dat ik die vraag kreeg. Zijn meestal de mannen, of jongens die drugs aangeboden krijgen... Nou ben ik soms idd wat lomp...

Het was zo warm!! Toen ik terug was in m'n hostel heb ik ff lekker op m'n kamer waar de airco aanstond een afleveringentje Blacklist gekeken, en nog 1. Todat ik honger kreeg en maar eens wat te eten heb opgezocht. De dames die op m'n kamer sliepen, waar ik geprobeert heb een gesprek mee aan te knopen, waren niet echt in voor wat gezelligheid. Dus lekker met mezelf een hapje gegeten en vroeg m'n bedje ingedoken. Want de volgende dag gingen we weer achter op de brommert richting Hoi An. Daar blijf ik wat langer om bij te komen en niks te doen😍😍

Om 8am stond Loc voor het hostel, m'n easy rider. Lekker grapjas dat had ik al snel door. Heel ander type dan de andere. Hij reed ook een stuk prettiger!! Na gestopt te zijn bij een vissersdorpje gingen we richting elefant rock. Wat uiteindelijk inhield dat er aan de rivier waar in de weekend veel locals komen om te zwemmen en te relaxen een steen is die lijkt op een olifant. Wel lekker verkoelend om ff het water in te kunnen. Want hoe bewolkt en mistig het in het noorden was, zo zonnig en benauwd is het hier.

Hoppa..

Na een uurtje hebben we de boel weer aangepakt om over de Hai Van Pass richting Hoi An te rijden. Onderweg gestopt voor wat foto's van het prachtige uitzicht. Ongelovelijk mooie ervaring!!!

Uitzicht op zee vanaf Hai Van Pass

Toen ik een selfie had gemaakt van mij en Loc zei hij: aaah handsome... Waarop k antwoorde: yes I know I am handsome... Nou ik dacht ff dat ie er in bleef hangen... De tranen biggelden over z'n wangen. Hij ging nog net niet op de grond liggen spartelen. Zo hard moest ie lachen🤣🤣. Zo grappig was 't nou ook weer niet, toch? Ben vergeten een foto te maken van z'n lachbui😜

Loc en ik handsome🤣

Toen hij weer bijgekomen was zijn we nog bij een tempel in een berg wezen kijken. In deze tempel werden hemel en hel uitgebeeld. Beneden was hel, boven de hemel. Iet wat gedramatiseerd uiteraard met vage beeldjes. Ach was grappig om gezien te hebben. En door...

Grot met de tempel vanaf de hemel genomen

Rond 15.30 kwamen we aan bij m'n hostel... Inmens groot!! Veel mensen! zag er allemaal gezellig uit. Kamer met 6 bedden en ik lig niet boven in een stapelbed wat ik vreselijk vind!!! Bij aankomst kreeg k al een biertje en lekker een coctailte gedronken en gekletst met wat andere Nederlanders. Gemiddelde leeftijd: 20... Toen richting het stadje om met Paul en Iris een hapje te eten. En ff te spieken bij de passessie van Iris. Hoi An staat bekend om het kleding maken. Ik wil dan ook zeker wat leuks voor mezelf als souvenier mee nemen😊😊.
Na het eten terug naar m'n hostel waar de muziek heul hard stond... Niet veel mensen te bekennen maar bleek al snel dat dit andere avonden wel zo was. Blijk ik een een dik party hostel terecht te zijn gekomen. Okeey... Haha... Rond 11.30 pm richting m'n bed gegaan toen was k 't zat. Er was nog niemand dus dat zou betekenen dat iedereen nog terug moest komen. En dat bleek ook. De een nog dronkener dan de ander. Lampen vol aan. Lachen gieren brullen... Fuck... Gelukkig gingen de giegelende dames rond 6.30 hun spullen inpakken om er vandoor te gaan. Eens kijken wat voorn volk ik de volgende nacht in m'n kamer kreeg... Anders ben ik hier zo vertrokken... Ik ben dol op gezelligheid maar hier ben k dan net weer iets te oud voor🤣🤣🤣. Alles best als er maar een zwambad is😊

Nu zit ik ff te chillen in de rustige ruimte. Zo ontbijten spullen pakken en richting 't stadje om eens wat kleding aan te laten meten. En de fiets die ik van het hotel van Iris en Paul geleend heb terugbrengen. Rond slenteren en vanmiddag lekker dagje strand. En eens kijken of ik Sarah en Arda kan vinden die hier ook zitten. Voor nu wens ik jullie allemaal een hele fijne werkdag. Ik ga lekker chillen en genieten. Want vandaag over een maand ben k alweer thuis dus ik neem het er nog ff van😊😊

Ik had dit verhaaltje al getypt en toen ben ik gaan ontbijten. Booking.com gaf aan dat het ontbijt er bij in zat. Bleek dat alleen de noodles te zijn... Dus voor de rest moest k betalen. Daar was ik het niet mee eens. Eerst maar ff douchen en dan richting de receptie om m'n beklag te doen. Toen ik onder de douche stond bleken de mensen in het hokje naast me het erg knus te hebben. Al kreunend en steunend genoten ze duidelijk van elkaars gezelschap. Toen was k er klaar mee... Ik ben echt te oud voor een hostel als dit. Ben geen 16 meer! Ik naar het hotel van Iris en Paul gegaan, deze zat vol maar het hotel van hun dochter die net nieuw is had nog plek. Inclusief ontbijt en gratis fiets. Als k alles bij elkaar optelde was k uiteindelijk net zo veel kwijt en had k rust. Direct geboekt!! Heel gemeen in het hostel gezegd dat k ivm familie problemen weg moest. M'n geld terug gekregen spullen gepakt en gegaan... Aju paraplu... Het is een super leuk hostel als je wilt feesten en zuipen. En begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet vies van een feestje en een drankje. Maar ik zuip niet om 't zuipen. Gezellig met een borreltje en een goed gesprek. Niet omdat ik me moet bewijzen en stomdronken moet worden, zodat ik van voren niet meer weet weten dat ik van achter nog besta... Jups 👵🏼👵🏼👵🏼👵🏼👵🏼👵🏼

Net bij een kleermaker geweest... Morgen eerste x passen. Heerlijk rondgebanjerd en gefietst in Hoi An... Super leuk stadje.. Veel winkeltjes en eet tentjes... Allemaal lampionnen. Ik vermaak me hier wel ff😊😊 Vanavond met Sarah en Arda een drankje doen... En morgen een dagje beach🏖️🌴🌞⛱️🌊😎😍