Lang zullen ze leven 🎉🎊💣🧠🤦🏼‍♀️❤️🧡💛💚💙💜

5 april 2019 - Dong Ha, Vietnam

Dag lieve mensjes, dank voor alle lieve berichtjes weer!! Fijn die mentale ondersteuning. Maar ik weet nu de oorzaak van m'n donkere gedachten. Ik had me vergist in de dagen, maar na wat na rekenen klopt 't toch echt. Yes!!!! Ben weer hartstikke ongesteld geworden🎉🎊. Lang leven de hormonen!!! Wat zou ik toch zonder ze moeten, anders is 't leven ook veel te rooskleurig🤣🤣🤣 Nu de hel weer losgebroken is voel ik me alweer stukken beter👌🏼😁

Woensdag heb ik nog heerlijk rondgefiets in de omgeving van Ninh Binh. Lekkere de touristische route door de kleine dorpjes. Volgens mij waren de bewoners dat niet echt gewent want er werd naar me gezwaaid alsof ik de koningin was👸🏼... Nog een paar prachtige plaatjes geschoten coctailtje gedronken en rond 4u ben ik terug gegaan naar m'n Homestay. Douchen spullen pakken en langzaam richting het station. Kon ik daar nog mooi ff wat eten en om 8. 30pm moest ik me melden. Veel te vroeg want de trein ging pas om 9.30pm. Ach Jah kon k nog mooi ff mensen kijken. Ff geklets met 2 Engelse backpackers. Zij gingen naar Hoi An en hadden een trein later. Zij vonden Ninh Binh tegen vallen, toen ik ze te foto's liet zien waren ze verbaasd.

Langzaam stroomde de wachtruimte vol met allemaal oude vedalen van een georganiseerde tour. Zeggen ze wel eens wat van de jeugd. Maar deze konden er ook wat van. Jezus wat een herrie!
Rond 9.15 werd er omgeroepen dat we naar het perron mochten gaan. Op je treinkaartje staat in welke wagon je zit en welke slaapcabine. Op het perron staat aangegeven waar welke cabine ongeveer stopt. Ideaal!!! En het klopte ook nog. Echt precies voor m'n neus👃🏼.
Eenmaal in de cabine ben ik direct gaan liggen. Lekker onder de koude airco dus dat was feest😒. Ik heb geslapen, maar heel licht en veel te kort. Toen ik aankwam in Dong Hoi stond m'n chauffeur me op te wachten om me naar m'n hotel te brengen. Daar kon ik gelukkig nog een 1,5 uur kon tukken voordat ik ging ontbijten en opgepikt werd voor m'n tour door de grootste grotten van Viëtnam.

Toen ik wakker werd voelde ik me beroerd! Tijdens het ontbijt kwam de eigenaresse van het hotel bij me zitten. Ze zag dat ik me niet heel happy voelde. Beter gezegd zo slap als een vaatdoek! Geen enkele energie. Ze stelde voor mijn tour om te boeken van de actieve naar de rustige tour. Dat leek me een goed plan en ergens voel ik weer wat rust over m'n onrustige lichaam vallen. Had graag willen kajakken en die zip line was me al eens eerder door m'n neus geboord.. Maar als k zou moeten zwemmen zou ik verzuipen. Dus het was goed!
Met wat homeopathische pillen toegestopt gekregen en een extra fles water ging ik de bus in. Een kale Chauffeur, ik heb hier nog geen mensen gezien die bewust hun hoofd kaal scheren behalve de monniken. Iets wat dan mij weer opvalt, geen idee waarom. Deze man was wel wat onrustig en zat steeds te wiebelen op z'n stoel. Zou hij pietjes hebben (luizen, m'n ma noemde ze altijd pietjes) Schaam pietjes, want op z'n hoofd kunnen ze niet leven🤣🤣. Welkom in mijn hoofd. Tis daar nooit saai. En toen de Chauffeur begon te toeteren moest ik zo hard lachen. Iedereen zat me aan te kijken en snapte er natuurlijk niks van maar ik had zo'n lol. Nick had er nog wel eens een handje van mee te toeteren met de muziek als we in de auto zaten. En z'n auto's hadden altijd hele, zielige toeters. Daar plaagt ik hem altijd mee. Nou geloof me Nick hier konden die van jou niet tegen op! Ik hoorde hem amper. 🤣😭🤣😭🤣.
Toen ik de gordel om. Wilde doen had ik zelfs moeite hem dicht te kunnen krijgen. Die zijn hier alleen voor slanke mensen! Dikke mensen blijven wel zitten ofzo🙃. Je hoort 't al, het ging al stukken beter met me😉

Na een uurtje rijden kwamen we aan bij de paradise Cave. Deze grot is pas in 2005 per toeval ontdekt en sinds 2010 geopend voor toeristen. Hij is 31,4km lang en het hoogste punt is 125 meter. De eerste kilometer was begaanbaar voor toeristen. Ongelovelijk wat een ruimte!!! Inmens groot! Ik heb de hele tijd met open mond rondgelopen volgens mij. Stalagmieten en stalagtieten van meters groot. Zo indrukwekkend! Een uur lang genieten😁

Ikke

Na deze grot werd de groep opgesplitst in 2.een deel ging de actieve tour doen en het andere deel een boot tour door een andere grot. Ik was zo blij dat ik niks actiefs hoefde te doen toen ik hoorde dat je 200 meter moest zwemmen en bijna een kilometer kajakken. M'n lichaam voelde zo slap. Laat mij maar lekker rondvaren👵🏼
De Phong Nha cave is een grot waar een rivier Doorheen loopt die op z'n diepste punt 83 meter diep is. Onze tourguide noemde het een natte grot.... Dus... Ik ben dol op natte grotjes ... En weer de slappe lach🤣. Die anderen uit m'n groep zaten me heel raar aan te kijken. Jezus wat een saaie mensen!!!! Deze natte grot had ook droge kamers. Het werd steeds mooier🤣. Een van deze kamers werd in die Vietnam oorlog gebruikt als ziekenhuis. Ook hier weer stalagtieten en mieten zo groot als huizen. Was wel m'n dag, natte grotten stalagtieten, zou bijna denken dat k pot ben. Ach k had wel schik, de rest snapte er niks van.

Ingang natte grot (Phong Nha)

Eenmaal terug in het hotel lekker een warme douche genomen. En toen ik op de wc zat brak de hel los... Dat verklaarde alles... Had me lekker verrekend met de dagen maar het klopte precies. Ik had 't ook kunnen weten. Het gevoel, m'n gedachten, m'n slappe lichaam...

Aangezien ik het Vietnamese eten al een beetje zat ben door die koriander heb ik een Thai opgezocht. Heerlijk...!!! 😍😍
Toen appte m'n mams dat ze morgen voor OK gaat. De zenuw die haar inmiddels al een behoorlijke tijd irriteert, en waar ze veel last van heeft wil niet indimmen en gaan ze nu operatief de nek om draaien. Succes mams! Ik weet dat je in goede handen bent. M'n collegatjes zullen goed voor je zorgen. Dat doen ze ook altijd voor mij😊. Ik denk aan jou❤️

Ik zit inmiddels in de trein richting Dong Hà. Daar stap ik achterop de easy rider om door te scheuren naar Hue. Als 't goed is zijn Iris en Paul daar ook, en kunnen we vanavond weer ff samen en hapje eten. Morgen een dagje daar rondslenteren en zondag met m'n easy rider richting Hoi An waar ik een dag of 5 heb om niks te doen, bij te komen, nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe plannen te maken. Want vanaf daar heb ik geen enkel idee wat ik ga doen🤣.

De trein🚂

Fijne dag mensen en maak je niet teveel zorgen om mij... Ik red me wel!! Nog maar een maand en dan zit het er al op. Rust voorbij😂. Ik ga dus nog ff hard genieten en veel lol maken!! Alleen en wie weet met anderen😁

Toedeledokie 😘💋

1. Sannie:
    Topper!
  2. Myrthe:
    5 april 2019
    Nou jij hebt je wel vermaakt met je natte grotjes en tietjes ;-) hahahaha.

Dat maandje kom jij ook wel door! Dat is zo om!

Have fun! Dikke kus
  3. Jolande:
    5 april 2019
    Fijn dat je weer zo aan het genieten bent en dat de dip van korte duur ( en verklaarbaar) was. Prachtige verhalen en foto's weer, geweldig om te lezen en te zien! Have fun je verdere reis Daph!!!!!!!
  4. Rita:
    5 april 2019
    Tis heel normaal als je lange tijd reist, dat je vroeg of laat ff in een gat valt, wat oververmoeid raakt door alle indrukken, meestal uit zich dat in wat lichamelijke ongemakjes, jouw mensus is daar mede debet aan en je wordt wat blasé! Komt helemaal goed hoor...wie weet wat de kosmos nog in petto heeft voor jou de laatste maand! Fijne contacten en misschien wel de "liefde van jouw leven!?" You're never know...bedankt voor jouw prachtige foto's & schitterende verhalen...wens je een onwijs gave trip met veel lollige,
    reisjuncks en op avontuur beluste backpackers, net als jezelf...je bent een top "wijf" om te zien en ligt nog " vers in de markt" maar al die "stoethaspels/ blind mannenvolk" moeten hun oogkleppen eens afzetten!!!
    Suc6☘schattie, zet em op....