Held op natte sokken 🧦🌊

18 februari 2019 - Moalboal, Filipijnen

Vanochtend 7u ging de wekker. Ik wilde optijd vertrekken richting Moalboal. Met de bus zou dit 4 uur rijden zijn. Beneden aangekomen om uit te checken  attendeerde de jongeman me er op dat het maandagochtend is, dus enorm druk... Fuck, heb k nooit aan gedacht... Hij kon me een privé chauffeur aanbieden. Uiteraard voor belachelijk veel geld. Mijn gezichtsuitdrukkingen sprak boekdelen waarna er al snel wat van de prijs af ging. Wat me nog teveel was! Uiteindelijk kwam ie met een bedrag wat me aanstond. Nog altijd veel meer dan de bus, maar stukken comfortabeler! Binnen 5 minuten stond een heertje van zo'n 60 jaar oud voor de deur die me netjes naar Moalboal heeft gebracht. Het voordeel van een privé chauffeur is dat ie kan stoppen om foto's onderweg te maken... Dat kan met de bus niet. En de bussen die ik onderweg zag zaten bomvol! Goede keus dus! Onderweg stopte de chauffeur bij een kraam aan de weg, opende z'n raam zei wat tegen de dame, gaf haar geld en kreeg een zakje met eten. Soort sticky rijstbolletjes met kokos. En Lekker..!!!

Na 3,5 uur rijden kwamen we aan bij m'n hostel. Ik was veel te vroeg maar dat was geen probleem! Voor ik het wist stond ik in de kamer, had k m'n bed toegewezen gekregen en de code van de deur. Als ik een excursie wilde boeken kon k bij de buren aankloppen en als er verder vragen waren kon ik in het café, wat naast het hostel zit terecht... Succes...! Daar stond ik dan... Op een kamer waar ook 6 anderen slapen. Das ff wennen..! 1 jongen lag nog in, later bleek hij ziek te zijn. De rest was weg... Heb m'n slaap spullen op m'n plek gegooid, backpack in de kast gesmeten, slot er op en naar de buren. Wist wat ik wilde doen en voor ik het wist was m'n excursie geboekt. Zwemmen met de walvishaai en canyoneering.

Na een kop koffie in het café ben ik een rondje gaan lopen. Zoveel meer touristen dat ik gelukkig niet opviel! Zo fijn, geen starende mensen! Veel duikscholen eetgelegenheden, hostels, Hotels en winkeltjes. Toen ik ergens tussen de gebouwen door liep kwam ik bij de zee... Een rustig strandje waar meer eenlingen genoten van het uitzicht en het water. De man waar ik de excursie had geboekte gaf al aan dat k een snorkeluitrusting bij hem kon huren voor vandaag. Dus ik terug! Bikinie aan, insmeren, handdoek mee en snorkel stuf huren.
Eenmaal op het strandje kreeg ik het ff benauwd...Ik heb altijd een hele grote bek, maar ik ben geen held in het water, en al helemaal niet alleen! M'n eerste tripje heeft dan ook amper 5 minuten geduurt. Toen ik ff met m'n voet op de grond wilde staan werd k aangevallen door een vis(je) ... Held dat ik ben was ik er klaar mee en ging ik veilig terug met de voetjes op het droge🤣🤣

Maar goed, angsten zijn er om te overwinnen, dus een half uur later heb ik het nogmaals geprobeerd. En dat ging beter! Stiekem achter een jongeman aan gezwommen zodat k niet alleen was... Allemaal leuke visjes in verschillende kleuren en toen ineens wow.....  Een hele school sardientjes, en toen ik verder keek, richting het diepe nog meer miljoenen!!!! Samen zwevend door het water, Vet😊..!!! Ondertussen had k niet generkt dat ik al een behoorlijk eindje opweg was van de kant. Toen ik dit door had kreeg k 't weer ff benauwd. Geen Nick die ik bij de hand kon grijpen, wat ik meestal deed als k de diepte op me af zag komen. Dit keer moet k me zelf zien te redden. En dat lukte 💪🏼😊. Na een half uur ben k terug gegaan naar het strand. Onwijs trost op mezelf. Weer een angst overwonnen. Held op natte sokken dat ik ben😂.

Zonsondergang

M'n derde trip ging prima, en toen ik terug wilde zwemmen naar de kant zag ik hem ineens in m'n ooghoek! Onwijs groot...! Prachtig!! Een zeeschildpad🐢, rustig grazen op de bodem. Nog geen 50 cm van me af. Ongestoord deed ie z'n ding terwijl er steeds meer mensen op af kwamen. Op een gegeven moment werd het te druk en zwom hij weg. Wat bijzonder!!!! Als k m'n angst niet had overwonnen had ik dit moeten missen. Helaas geen foto's want k had m'n phone veilig in m'n kluisje gelaten, en ook al zeggen ze dst ie waterdicht is, ik gok het er niet op. Maar het staat in m'n herinneringen gegrift...!
Terug bij 't hostel een douche genomen en wat te eten opgezocht aan 't strand. De zonsondergang was prachtig! Ik wil vroeg slapen want 2.30 gaat de wekker voor m'n trip ri Oslob om te zwemmen met met de walvishaai. Een onwijs groot en imposant beest... Weer een angst om te overwinnen. We blijven bezig...! Haha...

Slaap lekker lieve mensjes, wie weet morgen weer een spannend verhaal. Maar voor nu is 't mooi geweest... Tandjes poetsen tas inpakken en slapen. Word een kort nachtje en een druk dagje...