See one, do one👶🏼

11 februari 2019 - Lopez, Filipijnen

Maganding Gabi (goedeavond)

Tis hier 6.25pm

Dank allen voor al jullie lieve berichtjes en appjes om me een hart onder de riem te steken❤️. Super leuk om te horen dat iedereen smult van mijn verhalen. Tis een hele ervaring met leuke en minder leuke momenten die ik niet onder stoelen of banken ga schuiven. Ik ben ook maar een mens😜. Bereid je maar weer voor op dit verhaal.... Om te mullen😁

Maandagochtend al weer! We zijn gestart met het Filipijns volkslied🇵🇭. Iedereen zing uit volle borst mee met de rechter hand op het hart. Voorbijgangers stoppen, gaan staan en volgen. Dit is een wekelijkse traditie in alle ondernemingen gerelateerd aan de regering. Wat ze niet verteld hebben is dat iedere nieuwe werknemer zich moet voorstellen. Ook ik... Fuck ik haat dat!!! Ze vertellen me snel even wat ik moet vertellen (wat ze graag van me willen weten😜)
Naam: Daffie
Leeftijd: 33 (ik word gemiddeld 22 geschat😘)
Burgerlijke staat: Ik maak iedereen wijs dat ik een vriend heb. Heb geen zin in dat gekoppel. Want jah dat rijke blonde meisje is de ultieme vrouw. Sorry Nick ik gebruik jou daar voor aangezien ze een foto wilden zien. Hopelijk voel je je niet gebruikt😜. En zo wel geniet er dan maar van😋
Daarnaast heb ik nog verteld. Dat ik uit Holland🇳🇱 kom en dat ik 2 weken hier ben om te observeren. Genoeg info voor hen!

Na de ceremonie gaan we naar OK. Waar we onze verbandwissels ronde doen en dan niks... De dames maken de papieren klaar. Geen computer maar alles gaat hier op de ouderwetse manier. In deze stapel die aan elkaar word geniet zit een: pre-operatieve checklist voor de verpleegkundige, pre operatieve screening voor de anesthesist, anesthesie gegeven tijdens OK en een checklist voor sign in, out en time out. (Niks van gemerkt dat ze dit doen😂😂.) Ook nu observeer ik😁

Papierwerk

Na de lunch word ik opgehaald door een van de verloskundigen, er is een dame naar de verloskamer gebracht met volledige ontsluiting. Ik mag assisteren. Voor ik het weet sta ik tussen de benen en word me geïnstrueerd de baby aan te pakken rondom het nekje, iets naar beneden dan naar boven bewegen en hoppa... Ik heb even een kind op de wereld gezet👶🏼😳. Waaaah..... Doen ze in Nederland een 4 jarige opleiding voor. Hier is 't see one, do one! Navelklem er op. En knip navelstreng door. Daar blijft 't niet bij. Die placenta moet er nog uit. Ben ik blij dat ik daar gisteren goed naar gekeken heb. Met gevoel wat tractie geven en draaien... Jah hoor ook die is geboren, met een hele plens bloed. Heel m'n witte broek en klompen vies. Oeps. Daar ben ik goed in, er een bende van maken. Gelukkig kan ik tegen bloed😂. Na het hechten van de knip en het eruit vissen van alle bloedstolsel vraag ik de dame of het goed met d'r gaat. Weet je wat ze zegt... Thank you so much. You helped me so good🙄🤐🤫🤔 Ik ben er stil van.... In Nederland is dit ondenkbaar. Hier kan alles....

Wat ik al vertelde het is hier een nachtmerrie voor mensen met smetvrees. Zal jullie een aantal voorbeelden geven. Pak jullie kotsemmer maar vast!!!
Onsteriele andschoenen worden gedragen. 1 paar per ingreep. Daar word alles mee gedaan. Bebloede zooi aangepakt, iets van de grond gepakken, instrumenten die gebruikt zijn aan te pakken en af te spoelen, lamp aan te zetten, zuigapparaat aan te zetten, en daarna pakken ze hun phone om een app te sturen. Dit alles met de zelfde paar handschoenen... Ieuw😝
Steriele handschoenen waar mee geopereerd word houden ze aan tijdens het invullen van de papieren. Gister zag ik de dokter zelfs na het opereren met haar vieze jas en handschoenen aan de keukentafel zitten.
Verbandwissels doen ze zonder handschoenen. Met elke dag het zelfde bakje waar de wattenbollen in zitten en het zelfde klemmetje waarmee ze te wattenbol inklemmen om de wond mee te deppen... Je snapt wel dat eigenlijk hier alles vies en gecontamineerd is. Loop dan ook de hele dag met m'n alcohol flesje te smeren. En zeg denk ik wel 10x per uur tegen mezelf: NIET MET JE HANDEN IN JE MOND DAFFIE🤐. Ik knabbel nog wel eens op m'n nagels🤫 ze groeien nu...
Maar ben bang dat ik wel al wat menselijke resten heb binnen gekregen ergens. Ben ik nu kanibaal🤔🤔
Wat dan wel weer lachwekkend is. Boven de prullenbak hang een bord waarop staat, don't touch it! Eerlijk gezegd denk ik dat de prullenbak hier het schoonste plekje is op de hele OK🤣
Alle doeken voor het sterilisatie proces worden hergebruikt, de ene is nog viezer dan de ander.
Bij ons word na iedere OK de boel schoongemaakt, tafel afgenomen, bloedresten verwijderd, schone vuilines zakken. Hier word dat 1 x per dag gedaan. Er word een operatie jas die gebruikt is voor de vorige OK op tafel gelegd als tafellaken. De afdeklakens liggen op de grond gegooit, en gaan aan 't eind van de dag nadat alles klaar is naar de linnenkamer. Het is niet dat ze niet willen, maar ze moeten zuinig zijn. Als ze nieuwe willen bestellen is dat duur. Daarnaast duurt het maanden voordat het gearriveerd is. De meest onzinnige dingen moet op meerdere niveaus geaccordeerd worden. Zelfs door iemand van de regering die geen flauw idee heeft waar het over gaat. Als. 't geaccordeerd is word het verstuurd en iedereen die de bestelling heeft geaccordeerd moet het ook controleren. Effecientie kennen ze hier niet... 🙄

Tussen de operatie doorVieze OK tafel

Wat ze hier wel goed kunnen is eten... Niet normaal!!! De hele dag eten ze maar door. Voor de samenhorigheid proberen ze me wijs te maken. Uhu... En geen kleine beetjes. Nee gewoon  hele maaltijden 5x per dag. Het liefst gefrituurd of met heel veel suiker en rijst.. De meesten zijn dan ook best fatsig. En dat vinden ze mooi! Ze stouwen me vanalles toe. Merk nu al dat m'n broek strak begint te zitten. Tijd om nee te zeggen want anders kom. Ik 10 kilo aan de komende 1,5 week. Daar heb k geen in. Moet k allemaal nieuwe kleren kopen en de mode hier is niet echt mijn ding... Haha... Al waren de gefituurde zoete aardappels. Die op OK complex gefrituurd worden (hier mag 't wel🙃) heerlijk😍

Gefrituurde zoete aardappel

Ik ga even met de puffend dame naast me babbelen. Met een beetje geluk gaat ze binnen nu en een paar uur bevallen van haar eerste kindje. Een dochter en ze vind het erg spannend. Laat maar komen dat kind, Daffie haalt hem er wel ff uit🤣💪🏼👶🏼. Word alleen wel dweilen want Daffie zou Daffie niet zijn als ze er geen zooitje van zou maken😂😂

Tot de volgende x maar weer

Toedeledokie💋😘

1. Myrthe:
    11 februari 2019
    Kan maar 1 ding zeggen. BAH! haha sorry.... hopelijk loop je geen gekke ziektes op whaa! Maar wel cool dat je je eerste baby op de wereld hebt gezet! Dat was zeker een erg gaaf gevoel!(boks)

Trots op je!

Dikke kus
  2. Esther S:
    11 februari 2019
    Wat schrijf je ontzettend leuk! Onvoorstelbaar wat je meemaakt. En wat sla je je overal dapper door heen! Geniet van alle indrukken die je opdoet. Wij genieten, lezend van jouw verhalen, mee.
  3. Lara:
    11 februari 2019
    Super leuk al die verhalen! Erg leuk om te lezen hoe het er daar aan toe gaat. Wat een ontzettend toffe ervaring!
  4. Anouk:
    11 februari 2019
    Mooie verhalen Daphne!! Heel veel plezier! En misschien kom je zo van het nagelbijten af 😂
  5. Michel:
    11 februari 2019
    Straks willen ze je helemaal niet meer kwijt...😂😍
  6. Nadja:
    Vroedvrouw Daffie!!!! You go girl
  7. Sannie:
    11 februari 2019
    OMG, smetvrees, brrr. Succes Daf!!!
  8. Marjo:
    11 februari 2019
    Dat klinkt goed "Verlosundige Daffie"! Geweldig zeg!
    Wat een avontuur. En wat kun je het goed verwoorden. Die smetvrees van je is straks helemaal over.
    Succes!
    Gave verhalen Daf!
    Ga zo door!
  11. Luus:
    11 februari 2019
    Heftig daffie! Super trots op je dat je dit allemaal doet. Go girl!
  12. Melissa:
    11 februari 2019
    Hahahaha dat verhaal met het nagelbijten komt me bekend voor. Ik doe dat helaas nog steeds.. voelde me toch wel een beetje vies toen ik dat in Azië deed gezien de hygiëne daar hahah. Eet smakelijk 😋 mooi dat je van alles nieuw meemaakt. Dat is ook een van de redenen dat je daarheen bent gegaan toch 😁 Maar mooi om te weten dat jij vanaf nu baby's op de wereld kan zetten, wie weet heb ik ooit je hulp nodig daarmee 😋 alle gekheid op een stokje.. veel plezier de komende tijd en ben benieuwd naar je volgende avonturen! Je zit er alweer een week jou, de tijd vliegt voorbij dus geniet van iedere dag!
  13. Wendy:
    11 februari 2019
    Geweldig! Wat schrijf je super, iedere keer weer een feestje als er weer een blog online is!! Ga zo door!
  14. Suus:
    11 februari 2019
    Wat een leuk verhaal weer!
    Wel erg vies hoe ze te werk gaan, maar is voor hun natuurlijk normaal.. Wat leuk zo'n eerste bevalling.. Toch bijzonder ook om dat mee te maken.
    Ben benieuwd naar je volgend verhaaltje.
    Kus xx
  15. Jolande:
    11 februari 2019
    Zo bijzonder mooi wat je meemaakt Daph, zo waardevol voor de rest van je leven. Zo dapper van je xx
    (Mocht je trouwens geen okassistent meer willen zijn dan is schrijver worden een reëele optie voor je)
    En wauw wat een ervaring om een bevalling te doen! En een tweede ook al gedaan begrijp ik? Zet hem op daar lieve collega en veel plezier!
  16. Rita Wenderman:
    12 februari 2019
    Super mooi verhaal en wat een belevenis om een bevalling te doen
    Gr Rita wenderman
  17. Rita:
    12 februari 2019
    Hé "Dappere Dodo" super vet die bevalling, je slaat je er fantastisch doorheen...tis vgls.mij elke dag feest...geen enkele saaie dag...steeds weer nieuwe belevenissen...weer een heerlijk smeuïg long story...smul ervan en kijk reikhalzend uit naar de volgende!! Suc6☘lieve buuf, zet en op!!
  18. Marcel en Kimm:
    13 februari 2019
    Wouw... een bevalling! Superstoer!
  19. Joyce:
    13 februari 2019
    Eten en kinderen op de 🌏 zetten lijkt me een goede vakantieinvulling voor jou Daph. Plusplunt is dat je nagels groeien, ik ben zooooo trots op je 🤣💋💋💋