Niet denken maar doen....

20 februari 2019 - Panglao, Filipijnen

Dag allemaal,
Weer een berichtje, nu vanuit 't zonnige Bohol. Ik was gisteren zo gesloopt dat k geen puf meer had om een verhaal te typen. Want 't is er weer een hele lap tekst, ga dr maar weer voor zitten!

Gisterochtend 2.30 ging de wekker. Heel voorzichten zodat k m'n andere hostel gangers niet wakker zou maken ben ik naar buiten geslopen. Ik en Paul, een Schot die net als ik optijd was, hebben ff moeten wachten. Toen de club eenmaal compleet was en de bus vertrok was het inmiddels 4u geweest. Het went! Na een busrit van 1,5 uur kwamen we aan in Oslob. En natuurlijk waren we niet de enige... OMG wat een mensen... Ik had direct medelijden met die walvishaaien. Eerst een breefing waarin verteld werd dat ze de dieren in hun natuurlijke habitat wilden laten leven. Natuurlijke habitat m'n reet!!! No way dat je me gaat vertellen dat dit natuurlijk is. Lichtelijk geïrriteerd liepen we door en kregen we een groeps nummer, 108. Het ging nog wel ff duren werd ons verteld. Paul en ik waren inmiddels aan de praat geraakt en besloten samen ff een bak koffie te doen. Hij vertelde me dat er vanuit Oslob ook een ferry gaat richting Bohol. Na wat rondvraag vonden we een mannetje die hem daar rond 10.30 wel ff heen zou brengen. Ik kon morgen ook bij hem terecht! Top!!
Na ruim 1,5 uur wachten was ons Groep nummer aan de beurt. Yes we mochten onze snorkeluitrusting en zwemvest ophelen. Dit eenmaal gedaan was het weer wachten...
Toen was 't eenmaal zover. Na ruim 2 uur, hup de boot in richting de walvishaaien die zo'n 50 meter uit de kant zwommen. Dit omdat ze gevoerd worden. Weer iets wat me tegen de borst stootte. Natuurlijke habitat m'n reet dus... Maar eenmaal in het water was ik alles vergeten. Waauw wat een prachte imposante beesten. Zo groot!!! Beetje jammer dat dat stomme zwemvest niet lekker zat en het elke keer m'n hoofd opvat...  Maar de 30 minuten gingen zo snel voorbij! Voor ik het wist stond ik weer op de kant. Een hele mooie ervaring rijker. Helaas weer geen enkele foto. Ik had zo'n  waterdicht zakje gekocht net als al die Chinezen. Maar laat m'n Huawei nou beginnen te zeiken als je hem wilt ontgrendelen en er iets op het scherm zit. Helaas... Zou anders toch iets voor mij zijn m'n phone ineens los te laten en dat dat ding 30 meter richting de bodem zakt...
Na deze geweldige ervaring terug naar het hostel. Ik zou nog de canyonering gaan doen. Maar het was allemaal al flink uitgelopen. Afscheid genomen van Paul, die ging direct door naar Bohol. Nog ff instagram uitgewisseld en daar gingen wij weer terug.

Eenmaal bij het hostel aangekomen kwam de eigenaar van het excursie bureautje naar me toe. Was al wat laat 12.30,maar de canyonering kon nog doorgaan! Hij bracht me wel ff....

Paps en mams, jullie mogen deze alinea wel overslaan, ga maar vast naar de volgende😬 geen interessante info voor jullie!!
Daar kwam meneer aan met z'n schakelbrommer. Of k ff achterop wilde springen😳... Oké... Zonder helm in m'n korte broekje en daar gingen we met minsten 80km per uur door het dorp je... Ik dach alleen maar aan filet american😳...

En die mensen rijden raar!!! Gas, rem, gas, rem, gas, rem... Toen k eenmaal doorkreeg hoe hij reed stopte hij ineens aan de kant van de weg. Wat er toen gebeurde raad je nooit... Lekker band🤣. Ik maakte de grap dat ik misschien wel te zwaar was met m'n 60 kg, hij was minstens 25kg zwaarder en niets groter dan mij. Maar hij kon de grap waarderen! We moesten ong 1km richting een repareer shop lopen. Best, ben niet vies van een wandeling... Meneer daarentegen had er behoorlijke moeite mee😂😂
Nadat de band gerepareerd was konden we verder. Ik kwam 14u aan bij de Canyonering, best laat als je je bedenkt dat het een tocht van 3 tot 4 uur is en het 18u echt wel donker begint te worden... Maar goed ik was niet de enige dus gaan mer die banaan.
Voordeel. Was dat het wel lekker rustig was. Groep van 3 personen. Christina en haar broertje waren net aangekomen. Na een zwemvest en helm gekregen te hebben werden we weer op scooters gezet om richting de waterval gebracht te worden... Nu gesandwicht tussen de chauffeur en de gids genaamd Jezus in. Nu kon er niks meer mis gaan...!! 😜

Weer een breefing en daarna een wandeling van 30 minuten. Christina had de pas er goed in! Gelukkig ben k redelijk fit en kon ik haar goed bijhouden, haar broertje had er meer moeite mee😜.
Toen we na flink wat trappen af gelopen te hebben bij de waterval aankwamen heb ik eerst vol verbazing staan kijken. Wauw... Prachtig!!! Totdat ik zag dat we direct een sprong moesten maken van 5 meter.... Fuck waarom deed ik dit ook alweer!!!! Maar heb het overleefd... De tocht was leuk!! Uitdagend afwisselend en de natuur was prachtig! Hou wel van een beetje klimmen en klauteren! Gelukkig hadden Christina en haar broertje hadden een gopro bij zich. Als 't goed is krijg ik de foto's doorgemaild!
Na de 5 meter sprong kwam er nog een van 7. Pfff.... Ik heb geen hoogtevrees maar als je daar dan staat aan 't randje... En springen...! Inmiddels zaten m'n oren al vol water toen we bij een sprong van 10 meter aankwamen. No fucking way!!! Ik heb hem overgeslagen... De glijbaan er naast was minstens zo leuk😊.
Na 3 uur klimmer klauteren springen glijden lopen en zwemmen kwamen we bij het eind punt. Een sprong van 15 meter... Met een optie voor 10. Cristina zei, dit is een kans die je niet nog eens krijgt. En dat vond ik ook. Geen 15, maar 10 moest k toch doen! Toen ik richting de afgrond klauterde had k met mezelf afgesproken niet teveel na te denken en gewoon te springen.
En dat deed ik. Voor ik de afgrond in kon kijken sprong ik... Waaaahhh........ Bam... Niet alleen de klap op. Het water maar ook m'n oren. Die konden het snelle hoogteverschil niet aan! Pijn!!! Maar oh wat was k trots... 10 meter!!! 💪🏼💪🏼 Net zo vet!

Na deze ervaring waren de knollen op! De eigenaar stond me op te wachten. Eenmaal. Aangekomen in het hostel. Eerst gedouched, kop thee gedronken broodje gegeten en slapen... Was inmiddels 20u en was zoo moe!! Daarnaast wilde ik de volgende ochtend rond 7u vertrekken.
Had inmiddels bericht gehad van Paul dat hij goed was aangekomen. Dus vroeg met de bus richting Oslob voor de Ferry. Best spannend!!!!

De reis verliep goed! Overstap ging perfect! De mensen zijn zo behulpzaam en attend! Eenmaal in Oslob de man van de ferry opgezocht. Ff wachten dan breng ik je! Hup weer achter op de brommer, nu met lange broek en backpack. Na 15 mini ten kwamen we aan op een ergens achteraf gelegen baaitje waar een boot lag die me naar Bohol zou brengen. Op. De boot kwam ik 2 Nederlandse dames tegen. Ff mee gekletst en reistabletjes gegeven want ze hadden niets, ik daarentegen heb een hele voorraad 💪🏼😊. En maar goed ook want ik heb er verschijnen groen aan zien lopen. De kotszakjes waren niet aan te slepen. En wij hadden nergens last van😁.

Inmiddels aangekomen in m'n Hostel. Beetje afgelegen van het centrum 6 km, wat ik ergens wel jammer vind. Niet veel te doen, maar wel. Lekker rustig! Maar na al. Die drukke dagen, weinig slaap, geen rytme en reis stress begon m'n lichaam te protesteren. Last er nu een Thaise massage spa op 10 minuten lopen zitten. Sorry Robby ik. Ben vreemd gegaan🙄. Voor 800 pesso omgerekend €13,58 een lichaam massage gehad van 1,5 uur😳. Goedkoper kan niet! Daar knapt een mens van op! Het was heerlijk! Morgen naar de chocolate hills en vrijdag ochtend nog een massage... Vrijdag relax dagje en dan maar eens kijken of ik verder ga...

Wat ik vooral geleerd heb de afgelopen dagen... Niet teveel nadenken! Luisteren naar m'n intuïtie, heb dat compas niet voor niks op m'n arm laten tatoeëren. En gaan... Het komt echt wel goed😊

Zo weer genoeg getypt... Krijg er zere duimen van😂 Ik ga nog ff een biertje doen en dan vroeg slapen denk k maar weer... Heerlijk..!!