Meditatie What Doi Suthep🙏🏼🤣😲🤯😡🤬❤️

25 maart 2019 - Chiang Mai, Thailand

Jaaah hallo lieve mensjes, ik leef nog! Hopelijk is iedereen bijgelezen want hier komt er weer 1 van dag tot dag🙏🏼

Dag 1, dinsdag 19 maart

Ik arriveerde om 12.30. Netjes optijd in het meditatie centrum! Ik had wat moeite de ingang te vinden, maar ik kreeg hulp van een aardige dame in 't wit gekleed met koperkleurigkort haar (ik noem haar Paulina ze lijkt wat Oost-Europees). Nadat ik m'n gegeven op moest schrijven kreeg ik de sleutel van m'n kamer. 2de gebouw rechts kamer 204. Succes. Dus hup daar ging ik bepakt en bezakt de trappen en de heuvel af naar m'n onderkomen voor de komende week. Een bescheiden kamertje met een bed en wat kussens op de grond. Gezamenlijke toiletten en een douche met warm water! Daar red k me wel mee!
Om 14.30 kreeg ik, samen met een lange Amerikaan, een snelle Introductie. Beginnen met loop meditatie waarbij je je concentreer op je lopen, je voet optillen, naar voren brengen en neer zetten. Daarna zit meditatie, waarbij je je concentreer op je ademhaling. Beide 15 minuten en dan ff rusten. Hoe je moet zitten. En wat regeltjes:
Niet praten want dat is afleiding.
Geen phone want dat is afleiding.
Geen eten na 12.01, geen idee waarom.
Geen muziek, tv, boek, of internet.
Geen levende wezens doden. Ook de muggen niet.
En geen sexuele handelingen.
15.30 was de openingsceremonie. Stelde niet veel voor, wat bloemetjes geven (hartstikke nep🤣) En nog wat extra uitleg. Daarna aan de slag. Ik ben begonnen op m'n kamer omdat ik daar geen afleiding heb dacht ik... Nou afleiding genoeg!!!! Daar zorgde mijn hoofd wel voor... Jemig wat kan dat ding denken zeg... Maar herhaling is 't antwoord zei de Monnink. Dus blijven herhalen die oefeningen.
18u evening Chanting. Gezamenlijk onbegrijpelijke woorden neuriën... Ach 't is weer eens wat anders. Leuk om ook eens de rest van de cursisten te zien... Nee ik ben niet de enige mafkees die dit doet. Er waren er nog minstens 15 met mij, sommigen zelfs 21 dagen 😲. Soort zoekt soort🤣... Daarna weer mediteren en 21u lampje uit, want 5u gaat de wekker😊

M'n kamer

Dag 2, woensdag 20 maart.
De wekker.... Pfff vroeg joh... Tandenpoetsen aankleden en op naar de Dhamma talk. De eerste dag heb k er weinig van verstaan. Tering wat praat die gast onduidelijk Engels (de monnik) Moet me er echt op concentreren. En dat lukt me nog niet op de vroege ochtend. Pfff eerst eten want k had wel trek onderhand. Gelukkig kon ik om 6.50 aanschuiven voor 't ontbijt. Iets met pasta noodles. Prima te kanen. Na 't ontbijt terug naar de kamer, toiletteren, tandjes poetsen (Jah soms4x per dag, heb tijd zat) en op naar de meditatie ruimte. De dame die naast me slaapt liep half met me mee. Volledig in zichzelf gekeerd. Kan geen lachje van af! Maar hopen dat k over een paar dagen er niet zo bij loop. Iedereen moet wit dragen. Dat doet iedereen ook netjes alleen deze dame die iets Spaans of Italiaans in zich  en heeft heeft geen Bh aan, waardoor haar donkere tepels zichtbaar zijn door haar jasje. Ben ik blij dat ik niet op vrouwen val... Je mag geen seksuele "handelingen uitvoeren/verrichten" als je hier zit, en zij showt de hele dag haar tepels!!! Elke x als k dr zie heb k zin om een emmer water over d'r heen te gooien... Maar de Monnink zegt: Do Good, not Bad. Vooruit dan maar...
In de meditatie ruimte was geen plek waardoor ik naar de kapel. Ben gegaan. Ik was daar iig niet alleen. Miljoenen kolonies mieren waren met mij. Slimme beestje om hier hun kolonie te beginnen. Want we mogen niet doden... Kan niet beloven dat k me daar helemaal aan heb gehouden. Heb er vast een stuk of wat verplettert tijdens m'n loopmeditatie. Oeps... Maar de Monnink zegt: fouten maken mag, als je er maar van leert en je intenties goed zijn... Nou dat zijn ze😊
12 u m'n  teacher report. Dan mag ik zeggen hoe het gaat. Yes!!! Maar die monnink houd wel van praten want ik heb amper wat kunnen zeggen. Good, walking meditation, 40% inside 60%mind en daar hield 't mee op. Ga zo door... Oké... Moet zeggen dat ik daarna een paar redelijke sessies had. Herhalen herhalen herhalen... Om 18u was er bij de grote tempel een vollemaan ceremonie die we bij mochten bijwonen ipv de Chanting. Dat was wel een bijzondere ervaring!! Ooh die tempel is zo mooi met bladgoud, alles glimt!! Dat vinden m'n ekster oogjes wel nice😊 En al die monniken gekleed in hun oranje gewaden. Na de ceremonie terug om nog ff 2 rondjes meditatie te doen. Die onwijs kut gingen... En toen slapen... Was er ook wel ff klaar mee voor vandaag. Maar de volle maan was prachtig, evenals het prachtige uitzicht op de stad Chiang Mai met al die lichtjes

Meditatie kapel🐜🐜🐜🐜🐜

Dag 3, donderdag 21 maart begon als ieder ander. De tijd begon al te wennen. De Dhamma talk ging over: do good not bad en je intentie van binnen uit niet vanuit je hoofd. Van binnen weet je welke weg je bewandelen moet, je hoofd is slechts een Tom Tom. Helaas met veel macht waardoor die je soms toch het verkeerde pas kiest en niet gelukkig bent met je keuze. Overdenken heet dat. Luister jij naar je hoofd, of naar je buikgevoel? Hoe leer je luisteren naar je buik... Meditatie, herhalen herhalen herhalen. Dus daar gingen we weer. Dat ging redelijk. Fijn😊
Na de lunch weer m'n report. En er wat extra aandacht punten bij gekregen. Nou de eerst gingen goed en daarna enorm snel afgeleid. M'n hoofd heeft natuurlijk 33 jaar niks anders als denken gedaan en nu moet ik me ineens alleen maar focussen op m'n ademhaling of lopen. Hoe moeilijk kan 't zijn zou je zeggen... Nou geloof me dat valt vies tegen... Voor je 't weet zit je aan de was te denken, wat de buurvrouw gisteravond laat toch naar toe ging of andere onbelangrijke dingen. Wat is er nou belangrijker dan jezelf.
Ik ben zo nieuwsgierig. Naar anderen... Maar nu moet ik nieuwsgierig zijn naar mezelf en dat lukt me niet. Alsof k niet belangrijk ben voor mezelf. Zucht... Dag 3 eindigde in wat frustratie. Hup maar weer optijd naar bed.

Dag 4, vrijdag 22 maart begon goed tot halverwege de dag. Toen had ik ff een omslagpunt. Tiefus stomme achterlijke kut kop hou je bek. En zo ging het nog ff door. Zal jullie de details besparen. Maar ik was niet zo lief tegen mezelf. Stom he. Ik doe toch zo m'n best. Boosheid en frustratie zitten ook in je hoofd. Je lichaam is niet boos of gefrustreerd. Net als zorgen en angsten zitten allemaal in je hoofd. En 't is aan jou of je er naar luister. Nou dat deed ik vandaag ff wel. Fuck m'n drukke kutkop, waarom probeer je me de hele tijd af te leiden van mezelf.🤯🤯🤯😤😡🤬

Maar snel door naar dag 5, zaterdag 23 maart. Paulina had door dat de vorige dag niet m'n dag was. Inmiddels waren een soort maatjes geworden zonder enige verbale communicatie. Zaten elke dag aan de zelfde tafel tijdens 't eten. Hielden een meditatie plekje vrij voor elkaar. En af en toe gewoon een blik en een lach tussen al die serieus kijkende mensen.
Er waren wat mensen weg, en nieuwe bij gekomen. Een daarvan was een appetijtelijk uitziende jonge man. Enorm mooie gespierde rug, lekker kort geknipt kopie, flinke tattoo op z'n rug iets boeddha achtigs, jaartje of 26/27, nou helemaal mijn type🤣🤣.  Oké z'n neus was iets opvallend maar perfectie bestaat niet😁. Nog meer afleiding behalve m'n eigen hoofd. Zo oneerlijk!!!!
De Amerikaan die tegelijk met mij begonnen is, zie ik alleen tijdens de gezamenlijke dingen. Zo ook tijdens 't eten. Die vent doet alles mindful zelfs eten... Ik durf te wedden dat ie zelfs met poepen mindful is als z'n keutel uit z'n ari glijd🤣. Respect 🙏🏼
Vandaag besloten mezelf het denken niet te verbieden. Tis net als met een kind, als je zegt:" je mag niet in de plassen stampen" wat staat dat kind 5 tellen later te doen. Juist. Zo werkt dat ook met het brein, tis net een kind. Dus kom maar op met die gedachten. En verdomd dat werkt😊. Stuk rustiger en minder frustraties👌🏼

Meditatie centrumDag 6 zondag 24 maart. M'n laatste dag, morgen ochtend 9u uitchecken dus ik moet er nog ff wat van maken vandaag. De Dhamma talk ging over gelukkig zijn met jezelf, wat je doet en wie je bent. Zodat je geluk niet afhankelijk is van een groot huis, dure auto, merkkleding, je familie, vrienden of partner. Als dat wel zo is, leg je de verantwoording van jou geluk bij deze externe factoren neer. En heb je dus nooit controle over jou gelukt en dus je leven, en blijf je afhankelijk. Als jij de verantwoording hebt, heb jij de controle. Dus ook geen verwachtingen van, en teleurstellingen door anderen. Het is zo simpel!!!!

Als jij gelukkig bent met jezelf straal je dat uit. Zo ben je ook een goed voorbeeld voor je kids, kids kopiëren... Je wilt vooral dat je kids gelukkig zijn met zichzelf.... Ik zeg geef 't goede voorbeeld😊
Daarnaast, als iets aan jezelf je niet aanstaat kun je er aan werken zodat je er wel blij van word. Een ander kun jij niet veranderen.
Het zou toch van de zotte zijn dat, als iemand waarvan ik houd komt te overlijden ik nooit meer gelukkig kan zijn!! Mijn leven houd niet op, hoe oneerlijk het ook is! De dood hoort er nou eenmaal bij. Evenals het verdriet en het verwerkingsproces, begrijp me niet verkeerd!!!
Als al het geluk van al mijn vrienden en familie afhankelijk is van mij, nou schiet mij dan aub lek!!! Ik kan die verantwoording helemaal niet aan!!! Jullie wel??
Ben al blij dat ik mezelf op de been kan houden, laat staan dat ik jullie ook staande moet houden. Zit ik zo weer in een dikke burn out! Sorry schatjes, ik hou heel veel van jullie, maar dat moeten jullie echt zelf doen!! Het leven is 1 groot feest, maar jij moet zelf de slingers ophangen.🎉🎊. Ik help wel vieren🍻🎂🥂😜❤️

Ben weer lekker bezig met m'n filosofische geneuzel... Heerlijk😉 de rest van de dag lekker gemediteert en gewandeld. Niks moeten, die rust is zo fijn!!!!

Wandelroute

Dag 7 maandag 25 maart
Laatste x 5 u op en 5.30 Dhamma talk. 7u ontbijten, en 8u eindceremonie met handige tips en tricks voor het dagelijks leven.
Ben ik nu een zweverige geitenwollensokken trien geworden. Nee hoor, ben nog steeds de zelfde nuchtere ietwat maffe Daffie. Wat ik geleerd heb is dat, op momenten dat m'n hoofd er voor zorgt dat ik angstig ben of niet meer weet wat ik moet, ik mn hoofd tot bedaren kan brengen en kan luisteren naar m'n intuïtie ipv m'n doorgedraaide hoofd. Want uit ervaring weet ik dat ik nog nooit spijt heb gehad van m'n beslissingen die ik gemaakt heb vanuit m'n intuïtie. De beslissingen waar ik veel over nagedacht heb, zeker wel!!

De Main tempel😍

Eenmaal buiten kwam ik de appetijtelijk uitziende jonge man tegen. Hij is Duits, 22, en toen ie begon te praten was mijn beeld totaal veranderd🤣 zie je wel m'n hoofd liegt tegen me🤯🤣🤣🤣🤣

Btw ik heb me trouwens niet aan alle regels gehouden.
Je kunt in 't winkeltje naast plee papier en sojamelk ook koekjes kopen. En Daffie en koekjes das misse boel... Ja ook dat zit in je hoofd en kun je controleren. Maar zoals je gelezen hebt was dag 4 mijn hoofd de baas en dus ook over de koekjes... Oppelepop. Heb ze allemaal in 1 x opgegvroten, buiten de 4 die ik al had opgegeten voor 12en... Oepsie.. Maar 't was wel lekker.
En heb tijdens 't redden van een mier van m'n pak hem perongeluk vermoord😅. De arme stakker rende zo snel naar de onderkant van m'n duim die ik op de grond zetten om hem weer te kunnen laten lopen. Flats, verpletterd! Oeps!! Tranen over m'n wangen... Van het lachen wat een schik had k in m'n uppie🤣. Maar m'n intenties waren goed!!!! Sorry mier!
En heb elke dag m'n phone gebruikt om een stukje te typen. Nee m'n internet was uit! Ik vind 't leuk om te leren, maar ook leuk om anderen dingen bij te brengen. Al kan ik met m'n ijle lange verhalen 1 iemand aan 't denken zetten.. Das 1 mens die ik iets heb kunnen leren😊

En nu nog 1,5 dag Chiang Mai en dan gaat de reis as woensdag richting Hanoi in Viëtnam. Volgende avontuur. Als k nog niet op je berichtje gereageerd heb, dat komt!! Geduld😊

Gekke Daffie, niks veranderd

Toedeledokie 💋😘

1. Myrthe:
    25 maart 2019
    Waauw wat een ervaring Daf! Die tijden zijn bekend voor mij. Standaard elke ochtendienst. Maar de rest.. respect! Ik zou knettergek worden daar haha. Moet toch echt kunnen en mogen praten. Vooral met een slechte dag. Dan maakt het niet uit wie het is. Als ik het maar kwijt ben haha. Maar heel goed van je! Maar dat ik trots op je ben wist je al! Maar die jongens was een soort van David Beckham? Zodra de mond open gaat denk je van laat maar? Haha....

Goede reis richting Vietnam! Love you!
  2. Sara:
    25 maart 2019
    Hoi Daphne, ik lees met veel plezier je verhalen en kijk graag naar de foto's.
    Wat maak je veel mooie, gekke en bijzondere dingen mee.
    En wat kom je op ontzettend mooie plekken!
    Maar weer een mooie tijd in Vietnam! Liefs Sara. 😍
  3. Mirjam Beldman:
    You did it 😀👏
    Mooie ervaring heb je erbij!
    Goeie reis naar het mooie Vietnam!
    X
  4. Suus:
    25 maart 2019
    Wauw Daphne wat een bijzonder verhaal. Heb het met plezier gelezen... Geloof zeker wel dat je er wat van kan leren.
    Wat maak je toch een mooie reis. Je foto's zijn ook zo geweldig! Geniet er nog even van.. 😘
  5. Roel:
    Bijzondere ervaring daffy 🙏🏽
    Wij zijn ook bij die tempel geweest. Erg mooi daar boven op de berg. Veel plezier in Vietnam
  6. Michel:
    25 maart 2019
    Hé Daf, wat ben ik super trots op je! Je doet het toch allemaal maar. En, ik kan je zeggen dat ik even getracht heb zonder verder te denken me alleen op mijn ademhaling te concentreren en op het lopen.....voetje optillen, naar voren bewegen neerzetten.....pffff haha. Hulde! Blijf vooral schrijven. Zalig, zoals je de dingen verwoord in gewone no-nonsens taal.
    Veel plezier op je volgende ontdekkingstrip!
  7. Jolien:
    25 maart 2019
    Goed bezig jij, fijn dat het je toch genoeg gebracht heeft. Nu weer op naar meer mooie avonturen.
  8. Rita:
    26 maart 2019
    Hé bruine (turk, laatste foto) er is aardig
    wat in jouw Monkey-mind omgegaan in deze meditatie-week, lijkt me trouwens heerlijk relaxed om dit eens mee te maken. Mantra's zingen is ook bevrijdend om te doen...steeds maar blijven herhalen!! Doe je de groetjes van onze nieuwe buufjes Marjolein & Thijs, Manon & Luuk, eindelijk hebben we de zeer verlate Nieuwjaarsborrel/ voorjaarsoverleg af kunnen sluiten, was erug gezellig. M'n nieuwe buuf trekt volgende week in Mevr.Prinsen haar verbouwde woning. Jouw onderbuurman is sinds kort aan 't scharrelen met z'n nieuwe vriendin! Wens je veel plezier in het buurland Vietnam, zo krijg je heel wat te zien van het prachtige Azië...Namasthe Rita
  9. Luus:
    28 maart 2019
    haha super leuk verhaal! Je moet schrijfster worden Daffie!