Aruba 4

10 maart 2022 - Oranjestad, Aruba

Dag Lieve mensen,

We zijn inmiddels al weer ruim een maand verder. 4 Papiamento lessen verder, 3 diensten verder, 5 beachtennis lessen verder, veel eten verder, wat avonturen verder en ook wel wat tranen verder.

Gisteren mijn derde dienst gehad. Hier begin je s'ochtends gewoon om 7u. En vanaf 3 uur gaat je bereikbaar in. Is er niets ga je naar huis, en anders blijf je. De dag er na is standaard vrij! Het was gister een druk dagje! ik was laat thuis! Nou voordat je dan eens slaapt... Lange dag! Hier is het wel heel normaal dat je de dienst dan omzet naar de achterwacht als je zo lang gewerkt hebt, zodat je er niets s'nachts nog eens uit moet! Dus vandaag ff lekker rustig aan! De maandag na Carnival is een vrije dag hier, behalve voor Daffie want ik had toen ook dienst. Ook lekker wat uurtjes gemaakt en een etensbon gescoord!! Als je hier tussen bepaalde uren aan het werk bent krijg je een etensbon van 12,50 Florin ( ongeveer 6 euro). Je mag kiezen waar je deze besteed! En afgelopen vrijdag ook nog een rustige achterwacht. Ik hoor er al helemaal bij! Eind maart begin april heb ik mijn eerste weekend dienst. Dat houd hier in dat je het eerste weekend de zaterdag voorwacht hebt, en het weekend er na de vrijdag en de zondag. Daar krijg je dan 2 compensatie dagen voor. Ik vind het werk nog steeds leuk! Je ziet hier toch weer andere bijzondere dingen. Maar ik merk ook dat 40 uur werken toch wel even wennen is. Het scheelt dat we om 3 uur vrij zijn, en het tempo en de werkdruk en stuk lager zijn dan in Nederland. Maar die 5de dag is wel ff iets pittiger.

Uitzicht ziekenhuis by dayuitzicht ziekenhuis by night

Inmiddels nog steeds bezig met het regelen van de zorgverzekering. Je moet je aanmelden bij een tandarts apotheek en een huisarts. Qua huisartsen worden er 3 opties gegeven. Maar geen van de drie kun je mailen. Bellen is een kriem! Of ze pakken niet op of  ze preken alleen Papiamento, en zo goed ben ik nog lange niet met m'n Papiamento! Nu een andere huisarts gemaild en toevallig gister reactie gehad dat ik een inschrijf formulier kan ophalen... Dat ga ik dan maar eens even doen binnenkort. want Poco poco!! Aankomende week genoeg te doen, maar daar kom ik nog op terug!

De Papiamento lessen zijn wel leuk! Vooral onze leraar Ito is echt een schatje! 83 is hij en nog steeds plezier in het lesgeven. Alleen ook hij geeft les op het Arubaanse tempo. Elke les krijgen we wat uitleg en moeten we om beurten woordjes uitspreken. Nu is de uitspraak hier wel heel belangrijk. Sommige woorden hebben een verschillende betekenis. Het is maar net waar je de klemtoon legt of hoe je dit uitspreekt. Het leukste is dat ze geen streepjes op de medeklinkers gebruiken dus je eigenlijk maar moet raden welk woord ze gebruiken. Ik moet er gewoon even een x goed voor gaan zitten binnenkort. Maar begin al langzaam wel meer dingen te begrijpen! Maar ik denk niet dat ik na deze cursus echt een gesprek kan gaan voeren in Papiamento... ja misschien met Rens aangezien we de lessen soms samen volgen. Zie hieronder een kleine greep uit onze whatsapp gesprek...

ik op mn best

Rens op z'n best

En dan het Beachtennissen. Ik heb helemaal niets met een balsport met een racket🏓! Heeft me nog nooit geboeid! Maar ik dacht kan het altijd eens proberen. Rens en Marloes doen het ook. En het is wel leuk om iets actiefs te doen met elkaar. Dus ik de eerste avond mee... Het is eigenlijk een soort beachvolleybal veld, met een net (duuh) die iets lager hangt. De bedoeling is dat de bal binnen de lijnen blijft en niet op de grond. Simpel zou je denken! Nou geloof me, daar zit een hele techniek achter! De eerste les heb ik zo'n beetje alle ballen uit geslagen! Totdat ik door had dat je vooral niet met kracht tegen die bal moet slaan! En ik maar uithalen!... Oepsie!! Inmiddels heb ik een lesje of 5 gehad en sla ik met gevoel.. Maar die techniek.... Nou dat heeft nog even tijd nodig! Maar ondanks dat is het wel echt leuk om te doen! En gezellig! Het is een soort verkapte tennisclub. Veel Nederlanders spelen Beachtennis. Dus ook hier en daar weer wat mensen leren kennen. Inmiddels gaat Matthijs ook gezellig met ons mee naar de Beachtennis. En sluit Berend vaak bij ons aan. Zo hebben we al een beetje een vast clubje. Ze organiseren ook toernooien! Wie weet ga ik wel een keertje mee doen! Eerst nog maar even oefenen met raak slaan🤣

Naast het Beachtennis loop ik regelmatig weer hard. Heb heel lang een blessure aan mijn heup gehad, maar inmiddels heb ik de 6km weer aangetikt!! Hoppaa🎉 Lekker langs Eagle Beach meestal rond een uurtje f 6 half 7 als de zon onder gaat. Er is verlichting daar hoor paps en mams! Ook probeer ik 1 a 2 x per week kracht training te doen. Die schiet er nog wel eens bij in, want ja druk! En wat ook super is om te doen hier. Hiken... Onwijs leuke trails! Laatste met collega's 2 x in Arikok national park geweest. Gezien de hitte begin je wel vreselijk vroeg, damn de eerste x was 5.45u verzamelen😴 Fuking op zaterdag 5u je bed uit, dat betekend geen Moomba of Bugaloe voor Daffie. Maar het was het zeker waard!! Daar kan ik zo van genieten. Daarna met Marloes naar Huchada geweest. Een hele bekende bakkerij waar we heerlijke pastetchi's gegeten hebben. Te lekker dus ik heb ze nog niet gefotografeerd. Zal binnenkort kijken of het lukt om eerste een foto te maken voordat ik de aanval inzet! Dit weekend ga ik met Chantal ff lekker een hike doen! Ik heb haar al wel laten weten dat ik dat met haar wil doen. Nog niet gezegd dat ze om half 6 ofzo d'r nest uit moet.....

Hike ArikokHike Arikok

Bewegen hier is wel bealngrijk want damn er zijn zoveel lekkere restaurants!! Wil elke dag wel uit eten!!! Ben met Marloes en Heleen bij Rajesh wezen eten. Hij heeft Rotti gemaakt, damn dat was zo fucking lekker! Ontbijt gehad bij Eduardo's met Marloes, ook een aanrader!!! En patatjes gegeten natuurlijk!!! Rens had gekookt voor Marloes Anniek en mij. LIef he! Lima staat op de planning, brutto, Yemanja. En dat is maar 1/3de van mn lijst. De lijst word steeds langer...

Eduardo's 😋❤Patatjes

Inmiddels ben ik al een paar x met Rob en Ineke uit eten geweest! Bohemian was echt heerlijk en een super leuke tent! We zijn naar Bochincha geweest. Het foodtruck/container dorpje O.a heerlijk oreo toetje gegeten!!! Daar hebben we samen de superbowl gekeken. Ook wel eens bijzonder om te zien. Aruba is echt Amerikaans georienteerd, dus de Superbowl was wel echt een happening! Samen mee gedaan met de pubquize bij Blue village. En gelachen joh! Rob en Ineke hadden hulptroepen ingeschakeld, want de vorige 2x  waren ze niet erg tevreden met hun behaalde plek. Ik laat me er niet teveel over uit maar met de hulptroepen bleef de plek onveranderd.... Maar wel super gezellig! En we zijn ook nog bij het suikertuintje wezen eten. Spontane actie! Rob en Ineke waren opzoek naar strand stoeltjes, maar het was niet wat ze zochten. Ik heb ze ff opgepikt, samen wat wezen drinken en toch ook maar een hapje gedaan. Wat een heerlijke gesprekken heb ik met die 2! En Zoveel lol! Ze zijn ff twee weken naar Nederland geweest maar als het goed is komen ze vanavond weer hier tot eind april! Gezellig!! En omdat Susan 14 april weer hier komt (jaja die kan niet zonder mij, de zon en de zee) gaan we heerlijk met zn 4tjes bij Lima eten. Een van de betere restaurants als ik mijn collega's moet geloven. Zin in!!!! En Anniek is terug! Die was in januari bij haar mams op bezoek die hier ook int ziekenhuis werkte. Werkte, want Mams is in middels weer terug! Maar Anniek heeft besloten lekker 5 weken vanuit hier te werken. Super gezellig! Laura Chelsey Marian en misschien Mitch en m'n kleine vriendje Chase  komen in juni🥰🎉 Ik hoef me niet te vervelen want nog zoveel dingen te doen, met zoveel mensen even een hapje en een drankje. Don't worry, ik kook nog regelmatig voor mijzelf want ik heb wel m'n groentes nodig anders kan ik niet poepen!

met Rob en Ineke

Qua stappen is het een stukje rustiger. ik trok het niet hele weekenden dansen drinken en weinig slapen. Vrijdag na de vrijdagmiddagborrel met Annemieke (ook een collega) nog even na geborreld en gedanst! 25 februari hebben we een borrel gehad van Healthz. Het uitzendbureau die bemiddeld heeft. Alle mensen die hier via hen zijn waren uitgenodigd. Zo ook Marlies Matthijs en mn kleine dinnetje Maite! Super gezellig gehad! Weer leuke nieuwe mensen leren kennen! Daarna nog even naar de Moomba geweest. Marloes en Rens waren mee geweest met weer een boottrip, die kwam ik bij Moomba weer tegen. En Carnaval... Wel niet wel niet.. toch maar wel een Parade. Met Maroes Heleen Rajesh en Robert eerst een hapje gegeten waarna we een plekje ergens langs de weg in Oranjestad hadden ingenomen. Rens sloot zich iets later uiteraard ook bij ons aan. Hele auto's en busjes uitgedost met hele geluidsinstallaties. Mensekinders wat een lawaai!!! UIteindelijk hebben we ons bij Frank Floor en de hele bende gevoegd. Die hadden ergens een pick-up truck langs de weg staan. De een zei dat de parade om 20u zou beginnen, de ander zei 22u. Uiteindelijk waren ze pas rond 23.30 bij ons... Mijn fles wijn die ik mee had genomen in mn koelbox was inmiddels al bijna leeg... Maar echt super gaaf om eens mee te maken ondanks dat het last moment was en zeker niet zo spectaculair als andere jaren. Genoten!! En ook nog een bekende gesproken! Was gezellig Wesley! Jammer dat onze planningen het niet toelieten nog ff een borrel te doen voordat je weer terug moest naar Sint Maarten. Dat zijn m'n enige stapavontuurtjes geweest de afgelopen tijd! Lekker rustig! Beter voor m'n lever ook🤣 Afgelopen zaterdag opgepast op Maite zodat Matthijs en Marlies even lekker quality time avondje samen konden hebben. Wat een voorbeeldig kind! Nadat we papa en mama hadden uitgezwaaid samen nog even op de bank gehangen. Maar de kleine meid was moe. Dus een boekje gelezen, liedje gezongen en slapen. Toen ik eenmaal in de woonkamer zat heeft ze nog minstens 10 minuten in haar bedje liggen zingen.. Zo schattig!!!!!😍🥰

Inmiddels toch maar een date gemaakt met een schoonheidsspecialiste. Mijn hoofd word toch weer wat onrustig. Heb mijn wimpers hier laten krullen. Caryl, jou manier werkt beter maar voor nu is het oke. Het liefst laat ik je invliegen! Binnenkort met Marlies ff Quality time plannen en onze voetjes en nageltjes weer netjes laten maken. op een zaterdag middag een Yoga Nidra Retraite gedaan met Marloes en Wendy (een van de buurvrouwen hier in Quality Appartments). Super chill en relaxed! Was er ook wel even aan toe want ik liep een beetje vast.

Tussen alle leuke dingen is er af en toe ook zeker een traan. Damn ik kom mijzelf, m'n onzekerheden en patronen behoorlijk tegen. En hier kan ik me niet verstoppen... Ik zie er dan heel stoer uit, maar ook ik ben soms een onzeker meisje die bevestiging zoekt. Een arm om mij heen wil, een paar liever woorden of gewoon iemand die tegen je zegt dat je goed genoeg bent! Maar ik zou graag mijzelf die bevestiging meer willen kunnen geven. Het word tijd dat ik meer voor mijzelf op kom, meer voor mijzelf ga kiezen en beter mijn grenzen aan ga geven. Ik hoef niet iedereen leuk te vinden. Iedereen hoeft mij niet leuk te vinden. Ik mag het best zeggen als ik iets niet leuk vind, of het ergens niet mee eens ben. Mijn geweldige aanpassingsvermogen (waar ik enorm dankbaar voor ben) zit mij nu soms echt in de weg. En in mijn werk is dat anders! Daar ben niet om vrienden te maken, dus heb ik er minder last van. Maar prive is dat wel anders. Tijd om nieuwe dingen te leren. Dood eng!! Want nee zeggen, of mijn bestaansrecht innemen is niet 1 van mijn sterkste punten. Ik cijfer mijzelf en mijn behoeftes vaak weg. Ik heb dat nooit echt geleerd, ik paste mij altijd aan naar anderen. Ik kan hard werken en ben heel zelfstandig! Maar hoe voel je waar je grens ligt, of waar je behoefte aan hebt. Hoe zeg je dat dan zonder iemand te beledigen. Voor sommige mensen heel logisch en natuurlijk. Voor mij nog niet!  En ja dat betekend dat ik soms mensen moet gaan teleur stellen, Maar dat is van hen. Ik mag mijn leven aangenamer maken. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven en eigen geluk en verwachtingen. Vaak ben ik mij er niet eens van bewust. Dus dat word de eerste stap, mij bewuster worden van wat ik wil en wat ik nodig heb. Ach ik leer... Nobody is perfect! Nu ik hier zit realiseer ik ik me hoe goed ik het heb. Wat voorn lieve mensen ik om mij heen heb die van mij houden en ik van hen! En hoe dankbaar ik ben voor mijn leven. Maar met iedere keuze die je maakt komen ook minder leuke dingen naar boven. Part of the deal! En dan die stomme hormonen... die werken ook niet altijd mee, KUT PMS! Dinsdag avond was het zo erg dat ik alleen nog maar kon huilen en naar huis wilde... Gelukkig was daar de knuffel van Marloes, de lach van Rens ook al was het een uitlachlach... en de Beachtennis waar ik zo'n beetje alles mis heb geslagen.. En nee Rens dat was niet grapig... Rens lacht me soms uit, want ik ben zo grappig als ik mis sla 😤❤ Dus... Kijk grens aangegeven. Gelukkig zijn Marloes Berend en Matthijs er om het te compenseren met opbeurende feedback als ik wel een x raak sla🤣

Dushi's

Maar mensen, het weer is bijna altijd goed! De zon schijnt iedere dag en heb ik hier ook lieve mensen om mij heen! Dat maakt zeker een boel goed! Al was het een paar weken geleden niet zo zonnig! Het kwam echt met bakken uit de lucht. Zat ik daar in mn bikini op Eagle beach. Rens kwam mopperend aanlopen; Hiervoor ben ik niet naar Aruba verhuisd voor een jaar!;  Dus de boel opgepakt en Samen naar Arachi gegaan, Waar de zon scheen! Ook nog met Marloes na een Hike bij Reflexions een bedje gehuurd en lekker de hele dag gelegen. Na de Carnival samen een middagje Baby beach om uit te brakken. Afgelopen week met Marlies Mattijs en Maite naar t strand geweest. Af en toe na werktijd even chillen op het strand, soms allen soms met mensjes. Soms een wandeling of hardlopen s'avonds. het leven is hier goed! Het strand en de zon doen mij echt zo goed!!

Baby beach

Maar aankomende week is de rust voorbij... Chantal komt vanavond aan🤪Kreeg een App van dr zwager of Aruba is voorbereid op storm Chantal. Heb gezegd dat ze zich hier niet zo druk maken en dat die storm vanzelf wel gaat liggen! Super leuk dat ze gezellig een ruime week komt❤ Na alle drukte van de verbouwing van haar kapsalon de Channerie in Goor, kan ze wel even wat chillingtime gebruiken. Nou meid dan ben je hier aan het goede adres!! Ben heel benieuwd hoe dat voor mij is tussen het werken en mn dagelijkse dingen door. Zal voor mij juist druk worden. Maar heb er onwijs veel zin in haar ff te zien, en samen leuke dingen te doen! Maandag ben ik vrij, en volgende week vrijdag ook ivm weer een feestdag. Dus hoef maar 3 dagen te werken. Morgen avond een klein feestje en Ergens tussendoor dus naar de schoonheidsspecialiste want mn hoofd is toch wat onrustig en beachtennissen  dan heeft ze ff tijd voor zichzelf. Maar verder we gaan er een leuke tijd van maken Skattie! Maandag gaan we heerlijk samen ergens eten... Ik ga nog niet verklappen waar... hihi, zin in!!

Hopelijk gaat bij jullie alles goed! En zo niet, vraag om hulp!! Maak er wat van jongens, neem zelf de verantwoording over je geluk, je leven en je gezondheid. Alleen jij bent verantwoordelijk voor jezelf, en natuurlijk ook voor je kinderen. Maar eerst voor jezelf. In een vliegtuig moet je toch ook eerst je eigen zuurstofmasker opzetten voordat je die bij je kind op doet... Daarnaast: Wie gaat het goede voorbeeld geven aan je kind dat zelfliefde, grenzen stellen, voor jezelf zorgen en opkomen belangrijk is voor jouw geluk!!!! Met respect voor die ander en zijn verhaal en struggels. Je weet niet wat er voor nodig was voor die ander om s'ochtends het bed uit te komen. Luister naar elkaar! Neem de ander zijn emoties serieus en stop met veroordelen van elkaar. Als iedereen dat nu wat meer zou doen, en men niet altijd met het vingertje naar een ander zou wijzen zou er zoveel minder gedoe en ellende zijn in de wereld. Macht en geld doen rare dingen met mensen, maar waar draait het om? Liefde❤❤❤ Ik volg het nieuws al tijden niet actief, maar krijg natuurlijk wel mee van wat er gaande is. Ik ga er niet teveel over uitweiden, dit is eigenlijk al genoeg. Maar ik voel de onrust. Het leven veranderd continu en het is aan ons zelf hoe we er mee omgaan. Het leven is niet eerlijk verdeeld. Er overkomen je vreselijke dingen en doet soms fucking pijn. Maar wegstoppen, slachtoffer zijn en botvieren op anderen is naar mijns inziens geen oplossing. Gaan we vechten? Of zien we in elke situatie weer een les, hoe pijnlijk deze ook is. Het is aan jou! Blijf de zegeningen en mooie momenten tellen en wees dankbaar voor wat je wel hebt!!! Je ziel is hier om te leren, en dat mogen we welke dag doen! 🙏🏼❤

Zo nu en nu gaat deze zweefteef er een eind aan breien! Ik zal ongetwijfeld dingen vergeten zijn. Maar ik heb maar een klein hoofdje. En elke week een verhaal typen daar ga ik zeker geen tijd voor maken. Ik ben nu hier, en ik wil proberen ook echt hier te zijn. Anders haal ik er niet alles uit en hoor ik nergens bij en zit ik eenzaam en alleen thuis te kijken. Dat is niet de bedoeling. Dus Sorry voor de mensen die nog op appjes of reacties belletjes of andere dingen wachten, of lang hebben moeten wachten. Het is niet persoonlijk, ik hou nog steeds van jullie! Maar ik kies nu even voor mijzelf. Want ik ben de belangrijkste persoon in mijn leven. Net als jullie in je eigen.. Own it💪🏼

Ohw jah ckeck de jaloersmakende fotoś nog ff!!!! Zijn er maar een paar

Toedels Ayo

Dushi Daffie☺️

1. Jolien:
    10 maart 2022
    Joehoe wat ben je goed bezig!! Geniet en maak plezier binnen jouw eigen grenzen. Doe ik dat hier ;)
  2. Gerfo:
    10 maart 2022
    Wat leuk om weer eens wat te lezen Daffie😘maak er een mooie week van met Chantal 👍
  3. Gerard en Martha Dragt:
    10 maart 2022
    Lieve Daffie, wat leuk om weer iets van je te lezen. Wees maar trots op jezelf. Je bent een topper. Dikke knuffel van ons. Gerard en Martha. X
  4. Jmw:
    12 maart 2022
    Hai Hai wat een verhaal ,je kunt ook altijd nog een boek schrijven ,
    dat zal een mooi verhaal worden ,het is altijd weer fijn om weer wat van je tehoren en tezien die foto s
    die je met ons deelt top .je bent goed bezig ,je geniet en dat is het belangrijks in het leven ,dikke knuffel
  5. Joyce:
    16 maart 2022
    ".....anders kan ik niet poepen" 🤣🤣🤣 Ben ik de enige die zich bescheurt?!? Anyhow, lekker bezig schat, je bent in vrij korte tijd erg goed geïntegreerd daaro. Home away from home!
    Love u heaps ❤️