Diaree, zweet, kou en prachtige langschappen😍

3 april 2019 - Ninh Xuân, Vietnam

Zondag ochtend ontwaakte ik na een heerlijke nacht slaap. De buurman van het hostel vond 't nodig om rond 8u te beginnen met klussen. Dus het hele hostel was vroeg wakker, wat betekende drukte bij het ontbijt. Na het ontbijt uitgeckekt en ri het kantoor van friend travel. Ze hebben ook een was service. Dus ik heb m'n vuile was lekker achtergelaten. De volgende dag zou ik toch eerst terug komen naar het kantoor voordat ik verder zou reizen. Ideaal😊😊
De bus die me zou ophalen voor m'n Maya cruise was vroeg. En er zat nog niemand in. Ergens had ik een onderbuik gevoel dat er ook niet veel meer bij zouden komen. En m'n onderbuikgevoel heeft vaak gelijk. Net zoals deze x. 2 Duitse jongens en dat was 't..  Voor de fucking hele tour😳😳😳👀. Met z'n 3en op een boot. Oké.. Ik vond dat tijdens de trekking heerlijk, maar nu. Ik heb echt al onwijs leuke mensen ontmoet, maar allemaal maar voor even en dan zit ik weer alleen te koekeloeren. Dat begin ik nu wel een beetje zat te worden. Ben wel ff toe aan een reismaatje. Begint een beetje zielig te worden zo. Het universum test me behoorlijk.
Maurice en Stephan heten de heren. Aardige gasten. Wat moeizaam komt er een gesprek op gang. Maar de aanhouder wint De omgeving is weer prachtig. Inmense rotsformaties die uit het water steken... Alleen jammer dat 't weer niet mee zit. Het is behoorlijk bewolkt en er staat ook een stevig briesje, waardoor 't best frisjes aanvoelt. Maar dat mag de pret niet drukken. Na 2 uur varen komen we aan bij ons stop punt waar we gaan kanoën. De heren samen in een bootje en ik met onze gids Moon. Schattig ding! Ze weet veel te vertellen over de oester vangst waar de mensen hier vooral van leven. En er leven hier veel roofvogels. De heren hadden hun drone mee genomen. Maar het ding was amper in de lucht of daar kwamen ze aan, met z'n 3en. Ik zag ze al zo de drone uit de lucht graaien...🦅🤣 De heren zagen 't ook en hebben de drone maar snel weer binnen gehaald.

Ik en moon onze tourguide

De kou maakt dat ik er snel klaar mee was. Hup weer lekker naar de boot, onder de warme douche... Poh wat lekker! Me warm aangekleed voor de sunset Party... Ja ja dikke vette party met z'n 3en. Lekker een coctailtje gedronken en genoten van 't uitzicht... Niet van de sunset want de bewolking gooide roet in 't eten... Over Eten gesproken. Dinner was goed verzorgt, zo veel en uitgebreid. Uiteraard kreeg ik 't weer niet op!
Waar ik inmiddels wel een beetje zat van ben is de koriander. Echt overal gooien ze het doorheen, en niet een paar blaadjes nee hele bomen voor mijn gevoel. Dat hoeft voor mij niet zo.

Pinacolada 😍

Tijdens avondeten zaten er ineens 2 andere gasten. Een man en vrouw uit India die met ons mee terug zouden gaan, na hun uitstapje op Cát Bah eiland.

Na het avondeten hadden ze een paar hengeltjes voor ons uit gegooid om inktvisjes te vangen. Als je er 1 ving kreeg je een cocktail. We hebben iig lol gehad maar geen enkele inktvis gevangen. Maar voor de moeite kregen we alle 3 een pinacolada😁😍

Samen met de Duitse boys

Daarna nog ff een biertje gedaan met de jongens en toen lekker slapen. 6.30 gaat de wekker voor 't ontbijt!

Heerlijk geslapen en klaar voor de volgende dag. Maar toen ik naar buiten keek was het weer niet echt verbeterd. In tegendeel het was alleen maar kouder geworden! ☹️ Het ontbijt ging weer eens moeizaam omdat de misselijkheid weer toegenslagen had. Toen ik op de wc zat was het weer waterdun. Verdomme... Dit is de 3de keer 😒. Hopelijk is 't eenmalig, want dit moet niet zo doorgaan! M'n lichaam vind 't allemaal nog niet zo leuk heb ik 't idee. Maar weer in de gaten houden dus...

Na het ontbijt een kleine boottocht met kleine bootjes door een lagune. Prachtig!! We moesten onder een grote rotsformatie door varen om er in te komen. Net zo vet!! Er zouden hier apen in de bomen op de rotsformaties leven. De enige apen die ik heb gezien waren wij zelf🙈🙉🙊. Wat ik ook weer zag was veel plastic. Al die touristen beginnen z'n tol te eisen aan de natuur, zo zonde!!!

Dag 2 boottochtje lagoon

Terug op de grote boot hebben we nog een egg coffie genomen. Goed gekeken hoe ze dat doen zodat ik dat thuis ook eens kan proberen... Later bedacht ik me dat rauw ei naar binnen werken niet zo'n heel goed plan was maar goed toen was ie al op🙃. Inmiddels was 't tijd om de kamer te verlaten en nog ff van het uitzicht te genieten onder het genot van een brunch. En ook nu weer bossen Koriander. Ik heb heel onbeschoft meer dan de helft laten staan maar ik kreeg 't ff niet meer naar binnen. Bah...

Zoals je al merkt ben ik ff niet zo enthousiast. Het is gewoon ff niet m'n dag. Ondanks dat 't uitzicht prachtig is en ik mezelf echt rijk prijs dat ik hier mag zijn! Ik merk dat ik me toch wat zorgen maak om m'n lichaampje. M'n intuïtie houd me scherp. Heb voor de komende week nog plannen die ik ook ga volgen. Maar dan eens ff goed met mezelf evalueren. Als dit gekwakkel zo aan blijf houden moet ik me misschien afvragen wat belangrijker is. De reis of mijn gezondheid. En natuurlijk is dat het laatste. Heb ook voor 't eerst echt heimwee naar huis. M'n stekkie, m'n spulletjes, m'n vriendjes en vriendinnetjes, m'n familie en ja ook m'n werk en m'n lieve colegatjes😥. (En stiekem naar een patatje oorlog en een frikadel speciaal🤣🤣) M'n fijne gestructureerde stabiele leventje, iets waar ik deze reis alleen maar meer dankbaar voor ben geworden.
Maar goed we geven zo maar niet op... Morgen is een een nieuwe dag met nieuwe kansen. Ff doorpakken, wie weet voel ik me dan al weer stukken beter!!

Na aankomst in m'n Homestay in Nihn Bihn werd ik weer iets enthousiaster. Mooie plek, aangename temperatuur, prima kamer. En ff me time. Voor de volgende dag kan ik een scooter met chauffeur boeken die me naar wat bezienswaardigheden brengt. Das wel leuk om te doen. Helaas wel weer alleen, want geen andere backpacker te zien hier.. Zucht, ergens doe ik iets verkeerd ofzo. De komende 2 hostels die ik geboekt heb zijn wel ingesteld op backpackers. Hopelijk kom ik daar wat leuke mensen tegen om mee verder te reizen, als m'n gezondheid 't toelaat natuurlijk... Ik laat 't vanaf nu ff aankomen op het aller laatste moment... Niet meer dan 2 dagen vooruit kijken.

M'n slaapkamertje in Ninh Binh

Als ik dinsdagochtend wakker word voel ik me gelukkig een stukje beter. Heb goed en lang geslapen. Aankleden ontbijten en gaan met die banaan. En weer dat gevoel... Alleen☹️. Begint een beetje zielig te worden. Naja niet aanstellen Daf je hebt nog een maand. Komt allemaal goed, en anders ga je naar huis.

Mn scooter plus chauffeur staat netjes klaar om.8.30 am. Hij heet Hoi, en hij zal een jaartje of 60 zijn.. Schattig ventje, beetje verlegen... Helmpje op en gaan met die banaan.

Hoi m'n chauffeur voor vandaag

Eerste stop is Trang an. Een stukje Unesco werelderfgoed. In de 11de eeuw was dit de hoofdstad en de erfgoeden van de dynastieën zijn bewaard gebleven. Prachtige kalkstenen rotsen met grotten tempels en prachtige groene natuur. De foto's en de filmpjes spreken voor zich. Heb een boottocht gemaakt van 3 uur. Samen met een Vietnamees stel dat uit Ho Chi Min komt en hier vakantie viert.

❤️❤️

Na deze tocht eerst een hapje eten want 't was inmiddels al 12u geweest. Hoi rijd met z'n scootertje lekker de touristische route.. Het landschap is prachtig hier... Rijstvelden hoge bergen!

Ergens onderweg

De 2de stop is een tempel die ik niet heel bijzonder vond. Heb er niet eens foto's van gemaakt 🤣

Stop 3 daarentegen Bài Dinh was me groot. De grootste tempel van zuid Oost Azië. Inmens complex van tempels torens tuinen. Veel goud en symmetrie, daar hou ik van😍😍 Wat ik wel vervelend vond waren de vele Chinese en Vietnamese touristen die nog nooit een blonde dame hadden gezien en me met z'n allen aan zaten te staren. Alsof ik wereld beroemd was. Op een gegeven moment ben ik iedereen die zat te staren een hand gaan geven. Als je dan beroemd bent moet je je wel netjes gedragen tegevover je fans... Het werd alleen maar erger🤣🤣 Ach nu kon ik er iig zelf ook om lachen. En de mensen vonden het geweldig... Het leven is zo simpel...
Ik heb ruim een uur rondgelopen daar en toen moest ik langzaam weer richting de parkeerplaats en ik had nog lang niet alles gezien... En tikkie te laat kwam ik aan, Hoi lachte en snapte het wel... Very big and beautiful... Yes inderdaad!!

Bài Dinh tempel

Inmiddels stond het zweet me in de bilnaat . Het was behoorlijk bewolkt die dag, maar op een gegeven moment begon de zon er iets doorheen te schemeren waardoor het mega benauwd en plakkerig werd. Lopen we in Nederland wel eens te zeuren, dit was 10x zo erg... Eenmaal op de scooter koelde ik gelukkig weer een beetje af. Genietend van de prachtige omgeving en een zingende Hoi. Hoe verlegen ie was in het begin, zo op z'n gemak begon hij zich te voelen😊. Ik denk dat ie wel 100 selfies van ons heef geschoten en naar z'n familie heeft gestuurd🤣🤣🤣

Hai en ik

Ondertussen had ik ook een app je van Iris en Paul ontvangen. Ze zouden die avond ook aankomen in Ninh Binh en of k zin had met hen een hapje te eten. Daar hoefde ik geen seconde over na te denken, maar natuurlijk!!!!

De laatste stop was direct de pittigste... Hàng Muah. Een uitzichtpunt over Ninh Bình. Maar voordat dit uitzichtpunt bereikt had moet je eerst ff 500 traptreden beklimmen. De ene trede nog hoger dan de ander. Kats ongelijk geen enkele symmetrie te bekennen. Daarnaast was 't nog steeds poepie benauwd. Toen ik aankwam lopen zag ik mensen nat van het zweet naar beneden lopen... Eerst maar een extra flesje water gehaald en gaan met die banaan. Naar boven!!!
Ongeveer op 2/3 van de trap was een splitsing. Links een tempel rechts de rustende draak, of andersom. Links en rechts snap ik nog steeds nie🤣
Eerst de tempel. Ik had al wel een paar keer stil gestaan om op adem te komen. Maar ik kon het redelijk volhouden. Toch weer blij dst k een redelijke goede conditie heb ondanks de aan blijvende diaree episodes. Begrijp me niet verkeerd, ook ik zweette me dood! M'n bilnaat, tussen m'n tieten zelfs m'n grote teen zweette. Eenmaal boven was het uitzicht geweldig. Een foto maken bij de kleine tempel was bijna onmogelijk zo druk. Daarnaast geen omheining of iets dergelijks... Hier kan alles! Een paar foto's geschoten en hup naar de rustende draak. Die aan de andere kant lag en een stukje hoger. Eenmaal boven was het 't waard. Prachtig uitzicht!! Check de foto's maar. Ik heb een glimp van de rustende draak gezien. Ik was alleen met m'n rugzak. Als je naar de draak wilde moest je een stukje klimmen. Er was weer geen omheining. En zoveel toeristen. Ik zag ze zo met bosjes naar beneden vallen. Ik heb bedankt en een keer naar ome draak gezwaaid. Wil 't graag na vertellen.
Op de terug weg kwam ik een stel achter op die het zwaar hadden. Ze zagen er beide niet topfit uit. Hij had een kaki groene broek aan en 't was net of ie in z'n broek had gepiest, ik kon m'n lach niet inhouden. Anderen maakten foto's, zo brutaal was ik niet. Maar 't was wel grappig🤣🤣. Toen ik ze voorbij liep hoorde ik dat 't Nederlanders waren. Nog ff jongens, het einde is in zicht. Ze antwoordde met een diepe zucht🤣

Hang Mua

Weer beneden stond Hoi weer op me te wachten. Inmiddels was het 5.30 en tijd om terug te gaan naar 't hostel voor een lekkere douche. Rond 7.30 had ik afgesproken met Paul en Iris bij een indiaans restaurant. Juuuhj ff geen koriander, springrolls en noodles!!! En het was heerlijk!! En gezellig😊 was wel super duur!! Heb jij wel eens 5 ton voor een etentje betaalt. Vietnamese Dong dat wel, maar toch🤣🤣

De rekening van 't eten 😲🤑

Daarna nog ergens een biertje gedaan maar toen waren de knollen wel weer op. Terug met de taxi naar m'n Hostel. En lekker slapen. Morgen uitchecken en morgenavond met de nachttrein richting Dong Hoi.

Locaal biertje

Dat is vandaag. Zit nu lekker te ontbijten. Ga zo ff een fietsje huren om rond te touren. Laat me. Rond 5pm richting het centrum brengen, kan ik daar wat eten en snacks halen voor in de trein. Moet rond 8pm op 't station zijn 9.30 vertrekt de trein. Op naar m'n volgende avontuur. Vanochtend was m'n keutel iig weer normaal, lang leve de banaantje en coca cola. Maar wel weer dat branderige gevoel in m'n onderbuik. Nog een paar dagen en dan heb ik in Hoi An ff rust, dat zal me hopelijk goed doen😊. Maar eerst nog wat andere leuke dingen op de planning!

Nou dank weer voor jullie geduld. En tot het volgende epistel maar weer. Respect dat jullie het nog vol houden!!! Fijne dag allemaal ik trap hem zo aan. De fiets dan... 🚲

Jullie de foto's en filmpjes checken hé!!!!

🤪🤪

Toedeledokie 💋😘

1. Melissa:
    3 april 2019
    Hey meis, wat vervelend dat je last blijft houden van je maag. Hopelijk houdt dat nu snel een keer op! Snap ook heel goed dat je een beetje heimwee krijgt naar thuis, je bent ook al zo'n tijd weg! Nog even lekker een maandje genieten en dan ben je weer bij ons!
  2. Judith Postmus:
    3 april 2019
    Wat een foto’s en verhalen en ik geniet zo van je levendige verhalen 😄 leuk Daf! Hoop wel voor je dat je je echt wat beter gaat voelen want dit is niet leuk 😕 beterschap meis 😘
  3. Pa:
    3 april 2019
    Wij missen je ook hier maar genieten met je verhalen met je mee hoop dat je je weer een beetje beter gaat voelen en geniet er van de laatste maand .als je er weer bent en wij je komen op halen krijg je patatoorlog en frikandel speciaal !!! En zeer mooie foto s gr pa en ma
  4. Suus:
    3 april 2019
    Mooi verhaal Daf! Vet balen dat je je nog niet zo lekker voelt. Hopen dat het snel afzakt en dat je je laatste maand nog vol kunt houden.. En zo niet dan lekker naar huis gaan.. De foto's zijn wederom weer prachtig, kijk ze met veel plezier en lees met veel plezier je verhalen.. Toi toi Daffie.. You go girl!! 😘
  5. Mirjam Beldman:
    3 april 2019
    Nog ff volhouden tjikkie! Je mag je ook kl*te voelen...
    op fb zijn vaak pagina’s waar j contact kunt leggen met andere backpackers! Misschien kun je daar eens op kijken?
    Laat j niet gek maken door j eigen gedachten ;)
    Geniet v t prachtige land en de lieve mensen 💋
  6. Karin:
    Komt wel goed schatje😘
  7. Rita:
    3 april 2019
    Een zware pijp roken ligt ook zwaar op de maag, niet meer doen hoor! Houdt jouw lichamelijke ongemakken goed in de gaten, anders wordt dit funest. Verder intens genieten van de lokale bevolking & het mooie wat Vietnam nog heeft te bieden op allerlei gebied...laat het maar gewoon gebeuren! Liefs ❤
  8. Marjo:
    3 april 2019
    Wederom een mooi verhaal Daffie! Prachtige foto's!
  9. Anouk:
    3 april 2019
    Beterschap!! En geniet nog even zo veel mogelijk van je reis! Voor je het weet is het voorbij!