Van super druk, naar heerlijke stilte

30 maart 2019 - Tân Thượng, Vietnam

Donderdag ochtend lekker uitgeslapen 8.30 wakker... Voor 't eerst in tijden... Dat was fijn! Ff ontbeten uitgebreid gedouched en m'n tas vast klaar gemaakt voor de volgende dag aangezien ik dan m'n trekking ga doen ri Sapa, in het Noorden van Vietnam.
Maar eerst vandaag m'n fietstour door Vietnam en daarna door met de streetfoodtour. Druk dagje!! Eerst ff langs het kantoor van friend Travel Viëtnam. Vanwaar de fietstour zou beginnen. Daar zaten Paul en Iris, vader en dochter. Samen met hen zouden we Hanoi gaan verkennen op de fiets. We raakten al snel aan de praat en dat klikte prima!!

Voor de grootste katholieke kerk met m'n fietsje

Eenmaal op onze mooie oranje fiets kreeg k 't ff benauwd.... Het is zo mega druk... Verkeersregels zijn er amper. Als je wilt oversteken steek je gewoon over, langzaam in 't zelfde tempo en mensen stopen wel... Het recht van de brutaalste.
Eerst naar een Boedistische tempel. Daarna de grootste Katholieke kerk. De spoorlijn die inmiddels door 1 Instagram foto wereld beroemd is. Langs het Mausoleum waar Ho Chi Min ligt opgebaard. Richting de brug over de rode rivier waar we een stop hebben gemaakt. Naar de andere kant van de rivier waar het rustige gedeelte van de stad is. Ik wilde eigenlijk niet meer terug naar de drukte. In de rode rivier ligt een eiland waar een oud oorlogsveteraan een fruit plantage is begonnen samen met allemaal daklozen. Allerlei diertjes en verschillende soorten fruit. Die verkopen ze dan weer in de stad. Ze zitten daar Illegaal. Maar omdat ze er niemand kwaad doen en de boel netjes houden knijp de locale regering een oogje dicht. Scheelt weer een hoop daklozen op straat! De heren daar roken een speciale. Pijp met behoorlijke zware tabak. Paul wilde dat ook proberen. Al proesten en hoesten taaide hij af. Haha zo grappig. Maar hij deed het wel! Ik heb overgeslagen nadat ik dt zag😂. Onderweg kregen we genoeg te eten en te drinken. Ik vond het echt een super leuke tour!!! Echt authentiek Hanoi, met de drukke en het minder drukke gedeelte, rijk en arm.

Met Paul Iris en de man die deze fruit plantage opgezet heeft

Eenmaal terug in het kantoor kon ik zo door met m'n streetfood tour. Pfff. Nog vol van al het eten van de fietstour en nu moest ik nog meer eten. En m'n eetlust was nog steeds niet al te best... Naja kleine beetjes dan maar! Samen met 2 Nederlandse dames. Marlies, verpleegkundige. En Daphne, operatieassistente🤣🤣🤣 is't in the name😜
Ook deze tour was fantastisch!! Je komt op plekken waar je anders nooit zou komen! En eet dingen wat ik anders nooit zou proberen. De bier met de worst bijvoorbeeld. Ergens gekocht bij een straat verkoper. Vond 't uiteindelijk niet erg lekker want er zaten knarstebotjes in. Als ik iets vies vind is 't knarstebotjes😖. Het broodje met vlees kwartelei en saus was wel super lekker!! In totaal hebben we zo'n 14 dingen geproeft. En als laatst de egg coffee. Opgeklopte schuim gemaakt van ei melk en boter. Super romig!!! En de barista man is een kunstenaar.. De mooiste creaties maakte hij in het schuim!! Geslaagde tour! En bommetje vol!!

Street food

Inmiddels was het al 10pm. Tijd om M'n bedje op te zoeken want 5.30 ging de wekker... Toen ik een uur in m'n bed lag zo rond 11.30pm kwamen er 2 heren binnen. Net Ingecheckt... Hoppa alle lampen vol aan, niet heel sociaal. Toen de een doorhad dat ik al lag te slapen ging er 2 lamp uit... De ander boeide het geen reet en maakte ook nog eens veel lawaai. Nadat ik ze 10 minuten hun gang heb laten gaan, heb ik vriendelijk gevraagd of het licht weer uit mocht. De stomme Duitser deed heel onaardig en hij moest eerst ff z'n tas uitpakken drama gedoe. Waarop ik tegen hem zei " Best maar morgenvroeg om 5.30 moet ik m'n tas in het volle Licht inpakken, het werkt van 2 kanten... Met volle tegenzin ging de lamp uiteindelijk uit... Dan moet je niet in een hostel gaan slapen als je geen rekening wilt houden met anderen... Mafkees!! Blijkt die gast nou snacht ook nog te praten in z'n slaap. Al met al heeft ie me 4x wakker gemaakt. Kut Duitser! Maar aardig als ik ben heb ik sochtends voorzichtig m'n spullen gepakt in 't donker en ben de kamer uit geslopen. Do good not bad😊. Iets met Karma... Ik ben zo onaardig nog niet...😜

Ontbijten op het kantoor van Friends Travel en op naar Sapa voor de trekking. Ook Paul en Iris waren er. Ze hebben de zelfde trekking geboekt, gesellig😊😊. Super de luxe bus!!! Haha mooi kan ik nog ff lekker bijslapen😴
Eenmaal aangekomen in Sapa eerst een heerlijke lunch! Na de lunch gaan we op pad met Pingh, onze tour guide. Omdat de mannen vaak op het land werken en de dames spullen verkopen aan toeristen kunnen zijn beter Engels en zijn het dus de dames die die trekking doen. Pingh is 35 en heeft 5 kinderen. De oudste is 19 en de jongste 2. Eerst met een busje richting het start punt. Onderweg is het druk en staan we ff in de file. Niks bijzonders, totdat een taxichauffeur en een andere man met elkaar op de vuist gaan👊🏼. Incl. Bloedneuzen... Haantjes...

Aangekomen bij het startspunt staan wat dames met tasjes waarin verkoopwaar zit. Ze lopen een behoorlijk eind met ons mee in de hoop dat we wat kopen. Hun jongste kroost op hun rug geknupt... Hoe aandoenlijk👶🏼.

Ping met de verkoopdames en kids

De wandeling is prachtig!! Door het bamboo bos. Door de rijstvelden. Langs de waterval die redelijk droog was. Door de rivier die ook bijna droog stond. Tis geen regenseizoen. Door kleine dorpjes. Heuvel op en af. Soms over paden waarvan je niet zou denken dat 't paden waren. Best pittig en glibberig af en toe. Maar het weer... Ongelovelijk wat een geluk! Alleen maar zon! ☀️☀️

Rijstvelden dag 1

De eerste dag lopen we 12km en stoppen we bij het 2de dorp waar onze homestay is. Geholpen met het rollen van de springrolls want dat kan ik nu😂. En na het avond eten kregen we een voetmassage😍. Allemaal vroeg ons bedje in, we waren op!!

De tweededag na een goede nachtrust en een lekker ontbijt van pannekoeken gaan we op pad voor de volgende 15 km. Deze is wat pittiger met een flinke klim. Maar oh zo prachtig!!! Onderweg zien we jong en oud bamboo showen van boven naar beneden. Paul wil dat ook wel ff proberen en hup daar gaat ie... Haha... Geniaal😊💪🏼

Paul die helpt bamboo sjouwen 💪🏼

Check de foto's en filmpjes maar!! De filmpjes zijn prachtig!! Incl. Een filmpje waarbij ik bijna op m'n bips glij😂. Je hoort me wegglijden.
Dank lieve Paul en Iris❤️. Ik had me geen beter gezelschap kunnen wensen de afgelopen dagen! Heb me onwijs goed vermaakt en op m'n gemak gevoeld bij jullie! Prachtige dingen gezien en bijzondere gesprekken gevoerd😊. Hoop jullie de komende weken ergens weer tegen te komen!!  Paul. Dan gaat je rijstwijn d'r aan😜🥴

Iris ik en Paul

Inmiddels in de bus terug naar Hanoi. Morgen ga ik Hanoi verlaten, op richting Halong Bay. Waarna ik door ga richting Ninh Binh. Fijn weekend luitjes en tot 't volgende ijle lange verhaal maar weer...

Toedeledokie 💋😘

1. Mirjam Beldman:
    30 maart 2019
    Fijn dat j zo aan t genieten bent! 💗
  2. Sarah:
    30 maart 2019
    Hiii Daphne,
    Leuk verhaal en inmiddels heel herkenbaar 😋!

Groetjes,
    Sarah & Arda
  3. Nienke M:
    31 maart 2019
    Oeee wat klinkt dit goed allemaal ! Afgezien van je kamergenoot dan ;) Genietse nog !!!